Iranian Agriculture News Agency

مدیر شیلات کردستان:

پرورش ماهی در قفس از ۲ سال پیش متوقف شد

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی کردستان،گفت: تنها در سد زیویه این طرح اجرا می‌شد که آن هم از ۲ سال پیش تاکنون متوقف شده است.

پرورش ماهی در قفس از ۲ سال پیش متوقف شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، حمید حسین‌پور مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی کردستان، اظهار داشت: در این سد هر ساله از طریق پرورش ماهی در قفس ۱۰۰ تن ماهی تولید می‌شد که از نیمه سال ۹۷ به دلیل هزینه‌هایی که باید به شرکت آب منطقه‌ای پرداخت شود و از نظر تولیدکننده بالا بوده، متوقف شد.

وی با بیان اینکه تولیدکننده تمام تاسیسات را جمع کرده است افزود: اکنون شرکت جهاد نصر پیگیری‌هایی برای راه‌اندازی پرورش ماهی در سد زیویه انجام داده و هنوز در مراحل اولیه‌ است.

حسین‌پور اضافه کرد: سد سورال یکی دیگر از سدهایی بوده که امکان پرورش ماهی در قفس به میزان ۱۰۰ تُن دارد که یکی از تولیدکنندگان در حال پیگیری دریافت تسهیلات برای راه‌اندازی پرورش و تولید ماهی است.

وی افزود: برای دریافت این تسهیلات باید موافقت‌های لازم از سوی شرکت آب منطقه‌ای به بانک اعلام شود که ظاهرا این شرکت از تولیدکننده درخواست مبالغی کرده که تولیدکننده به این دلیل که هنوز پروانه دریافت نکرده و فعالیت‌ خود را آغاز نکرده راضی به پرداخت آن نشده است.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: سد سنگ سیاه هم یکی دیگر از سدها در استان است که امکان پرورش ۵۰ تُن ماهی در قفس را دارد.

وی اضافه کرد: شش نفر را برای برگزاری مزایده توسط شرکت آب منطقه‌ای معرفی کرده‌ایم اما مدت زیادی است که این مزایده برگزار نشده است.

تولید آبزیان در این استان به ۲ صورت گرم آبی و سردآبی است که تولید ماهیان گرم آبی در ۶ منبع آبی در قالب ۶ تعاونی صیادی برای ۴۸۷ نفر به صورت مستقیم ایجاد اشتغال کرده است.

گفتنی است، سال گذشته ۱۰ هزار و ۳۰ تُن از منابع مختلف استان ماهی تولید شد. مصرف میانگین سالیانه حدود پنج کیلو و ۷۳۰ گرم ماهی از سوی هر کردستانی یکی دیگر از محرک‌ها در اهمیت توسعه فعالیت شیلات است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید