Iranian Agriculture News Agency

تولید خرمای گواهی شده در آبادان

زهرا خزاعل بانوی کشاورزی آبادانی توانست با رعایت شیوه نامه‌ها محصول خرمای گواهی شده را در استان تولید کند.

تولید خرمای گواهی شده در آبادان

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، ژاله کریمی نژاد مشاور رییس سازمان و مسئول دفتر محیط زیست و سلامت غذا گفت: برای استقرار نظام سلامت در جامعه، از مزرعه تا سفره، بخش مزرعه ای از جمله وظایف مجموعه جهاد کشاورزی است، در این میان علاوه بر دستیابی به نتایج طرح های تحقیقاتی، وجود کشاورزان فهیم برای عملیاتی نمودن این یافته ها شاه بیت غزل است.

وی افزود: کشاورز پیشرو و توانمند این خطه، زهرا خزاعل با رویکردهای نوین کشاورزی و سلامت غذا، توانسته با مدیریت نخلستان خود، محصولی در چارچوب استاندارد تولید نماید که میزان باقیمانده انواع سموم شیمیایی و آفت کش ها در آن صفر است در واقع این محصول در حد ارگانیک بوده و ترویج فرهنگ مصرف آن، سبب پیشگیری از بسیاری از بیماری ها و مشکلات بعدی خواهد شد.

مسئول دفتر محیط زیست و سلامت غذا در ادامه تصریح کرد: چنین کشاورزانی به راستی منابع انسانی توانمندی هستند که جزء افتخارات ما محسوب می‌شوند .

کریمی نژاد به کشاورزان توصیه می کند با بهره گیری از تجارب ارزنده این کشاورز با مراجعه به سایت سرگانیک به جرگه کشاورزان تولید کننده محصولات گواهی شده بپیوندند و ضمن حفاظت از منابع پایه آب و خاک، سلامت این نعمت بزرگ خدادادی را به همگان هدیه کنند.

در ادامه علی کرد مدیر هماهنگی و ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: برای اطمینان از عدم وجود مواد آلاینده در تاریخ 28 اردیبهشت سال جاری آزمون خاک از مزرعه زهرا خزاعل گرفته شد و پس از اطمینان نام وی در سامانه سرگانیک ثبت شد.

وی با بیان اینکه در تاریخ 29 مرداد ماه نیز نمونه برداری توسط شرکت بازرسی صورت گرفت و به آزمایشگاه انتقال داده شد تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی با قراردادن مدیر کنترل کیفی از ابتدا در کنار این کشاورز پیشرو، برگزاری دوره های مختلف و اعطای مواد بیولوژیک بجای کودها و سموم شیمیایی توانسته نقش کوچکی در تولید محصول تولید شده داشته باشد.

وی ادامه داد: در زمان برداشت نیز پلاستیک های پلمپ شده جهت قراردادن محصول خرما از سوی شرکت بازرسی به کشاورز داده شد و محصول به صورت پلمپ شده به آزمایشگاه فرستاده شد.

کُرد همچنین بیان کرد: برچسب برای بسته بندی محصول خرمای تولید شده نیز درنظر گرفته شده تا به بازار پسندی این محصول کمک شایانی کند.

مدیر جهاد کشاورزی آبادان نیز با بیان اینکه نخلستان این بانوی کشاورز در سال های پیش مقصد گردشگران بسیاری از سراسر کشور بوده است و حالا با تولید محصول گواهی شده می تواند اقتصاد این کشاورز را بیش از پیش رونق ببخشد می گوید: نخلستان زهرا خزاعل در روستای شلهه حاج حسین در سطح یک هکتار قرارداد و خرمایی که کشت شده از نوع استعمران، برحی، کبکاب و … است.

دشتی نژاد با بیان اینکه یکی از مدیران کنترل کیفی این شهرستان از ابتدای تولید محصول گواهی شده در کنار این کشاورز بوده و راهنمایی های لازم را در اختیار وی قرار داده افزود: عملکرد محصول تولید شده 12 تن در هکتار می باشد و باعث افتخار است که این بانوی آبادانی محصولی ارگانیک تولید کرده که باعث می شود هیچ گونه سمی بر اثر مصرف این محصول در بدن مصرف کننده تجمع نشود.

زهرا خزاعل  که 15 سال است به عنوان کارآفرین برتر آبادان معرفی شده است می گوید: با کشت محصول خرما برای 15 نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده است.

وی بزرگترین مشکل را بازاریابی محصول دانست و اظهار داشت: متاسفانه به دلیل نبود کارگاه فرآوری مجبور به فروش محصول خود به دلالان با قیمت پایین هستم.

یکی از نکات حائز اهمیت که این بانوی کشاورز در کنار تولید محصول خود دارد توجه به بوم‌گردی است.

زهرا خزاعل که ساخت اولین اتاقک اسکان مسافر در نخلستانش آغازشده می گوید: به دنبال ساخت چند اتاقک برای اسکان مسافران هستم که می تواند به اقتصاد روستا کمک شایانی کند البته همت مسئولین بخصوص میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را می طلبد و تاکنون مجوز ساخت را به من نداده‌اند.

وی که مدیر صندوق کارآفرین روستا با 20 نفر عضو نیز هست اضافه کرد: آمادگی و توان آن را دارم از بازیافت درخت خرما برای تولید محصولات مختلف استفاده کنم ولی در حال حاضر با کمبود امکانات روبرو هستم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز با تقدیر از زحمات این بانوی کشاورز پیشرو وجود چنین بانوانی که علاوه بر تامین امنیت غذایی نقش ارزنده ای در سلامت افراد جامعه دارند را بسیار موثر دانست و گفت: سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تمام سعی خود را برای ترویج تولید محصولات گواهی شده و سالم به کار می برد و هدف همکاران این مجموعه در درجه اول سلامت افراد و تولید محصولاتی با کیفیت و استاندار است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید