Iranian Agriculture News Agency

کشاورزان بوشهری نگران بذر گندم نباشند

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی بوشهر گفت: بذر گندم به اندازه کافی در استان وجود دارد اما به تدریج وارد بازار می‌شود.

کشاورزان بوشهری نگران بذر گندم نباشند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان بوشهر، در پی ابراز نگرانی کشاورزان استان بوشهر درباره کمبود بذر گندم، رضا حسین پور مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی این استان  در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به آغاز توزیع بذر گندم از ابتدای مهر، بیان کرد: تا کنون ۱۰ هزار و ۶۰۰ تن بذر در استان بوشهر توزیع شده که معادل ۹۰ درصد نیاز استان است.

او ادامه داد: افزون بر این، برای تامین هزار و ۵۰۰ تن گندم خودمصرفی که قابل تهیه از سیلوهاست اقدام شده، که تا کنون ۵۰۰ تن از این میزان بوجاری شده و هزار تن دیگر نیز در حال تحویل از سیلو‌ها است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهربا اشاره به فعالیت پنج شرکت بوجاری بذر گندم در شهرستان‌های دشتستان، دشتی و گناوه، عنوان کرد: توزیع بذر دچار نوسان‌هایی بوده، اما قطع نشده است و همه شرکت‌های بوجاری در حال فعالیت هستند.

حسین پوربا تاکید بر اینکه بذر به اندازه کافی در استان هست، افزود: بذر‌های گندم به تدریج وارد بازار می‌شوند، و با توجه به اینکه گندم‌کاران تا آخر آذر فرصت کشت دارند، صبور باشند به طور حتم می‌توانند بذر مورد نیازشان را تهیه کنند.

او گفت: گاهی اوقات در زمانی که بارندگی رخ می‌دهد کشاورزان تمایل دارند بلافاصله کشت را شروع کنند ودر چنین مواقعی با توجه به محدودیت ظرفیت شرکت‌های بوجاری، ممکن است این شرکت‌ها نتوانند پاسخگو باشند، اما این مشکل مقطعی است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: هر استان طبق دستورالعمل تدارک بذرسالانه که وزارت جهاد کشاورزی تعیین می‌کند باید بذر گندم را تامین کند که در استان ما، بیش از برنامه در نظر گرفته شده، بذر تامین شده است.

حسین پور در همین حال، به کشاورزان توصیه کرد که بذر گندم را از عوامل موثق توزیع بذر تهیه کنند تا از سلامت و کیفیت آن اطمینان داشته باشند.

او، با اشاره به اینکه برای کشت هر هکتارمزرعه آبی، ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلوگرم و هر هکتار مزرعه دیم ۱۲۰ کیلوگرم بذر لازم است، قیمت هر کیلو بذر آبی را ۳ هزار و ۹۰۰ تومان، هر کیلو بذر دیم را ۳ هزار و ۷۰۰ و هر کیلو بذر خودمصرفی را ۳ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام کرد.

به گفته مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر، قیمت بذر ۳۰ تا ۴۰ درصد نسبت به پارسال گران شده است.

حسین پور همچنین افزایش تقاضا برای گندم و افزایش قیمت نهاده‌های دامی را از عوامل کمبود بذر در برخی نقاط کشور عنوان کرد؛ به طوری که هیچ استانی وجود ندارد که بتواند نیاز استان دیگر را تامین کند.

کشت گندم از اواسط آبان در استان بوشهر آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود ۹۷ هزار و ۵۰۰ هکتار از کشتزارهای استان زیر کشت گندم برود که از این میزان ۸۲ هزار هکتار دیم و ۱۵ هزار و ۵۰۰ هکتار آبی خواهد بود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید