Iranian Agriculture News Agency

لزوم مبارزه با آفت ملخ در مزارع و باغات

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: اگر با ملخ مبارزه نشود، هزاران تبعات و خسارت را تحمیل حیات انسان خواهد کرد .

لزوم مبارزه با آفت ملخ در مزارع و باغات

محمود کیا  در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی با اعلام این مطلب گفت: موش، یک آفت مضر محصولات کشاورزی است که اگر در مزرعه به درستی کنترل نشود، به محیط‌های انسانی انتقال می‌یابد و عامل سرایت بیماری‌هایی چون طاعون و تیفوس خواهد بود، که در گذشته نیز شاهد گسترش این بیماری‌ها و خسارت‌های زیاد به جوامع بشری بودیم.

وی در خصوص نحوه مبارزه با آفت موش، گفت: عمدتا، انواع موش‌هایی که در استان وجود دارند، با طعمه مسموم که شامل گندم، روغن مایع و موش کش است، به راحتی کنترل می‌شوند؛ دلیل استفاده از انواع روغن های خوراکی، این است که موش‌ها، مشام قوی دارند و عطر و طعم روغن می‌تواند، موش‌ها را جذب کند و همچنین سموم استفاده شده به راحتی به طعمه می چسبند.

وی افزود: سمی که عمدتاً برای کاهش جمعیت موش در استان و حتی در کل کشور، استفاده می‌شود، سم موش "فسفر دو زنگ"(زینک فسفاید) و سایر سموم ضد انعقادی است.

 کیا ادامه داد: برای کاهش مصرف طعمه و صرفه جویی در استفاده از گندم برای از بین بردن موش‌ها، ابتدا یک روز قبل کشاورز، سوراخ‌ تمام لانه‌ها را مسدود و سپس سوراخ‌های فعالی که روز بعد موش از آن‌ها خارج می‌شوند، شناسایی شده و در نهایت مقدار  5  الی 10 گرم طعمه در مدخل ورودی لانه‌های فعال استفاده می‌شود.

وی اظهار کرد: آفت موش همانند مگس، در سراسر استان وجود دارد ولی در برخی مواقع، در مناطق مختلف به خصوص مناطقی که زمستان معتدل دارند، بیشتر تکثیر می یابد؛ در نقاطی از استان که بارندگی بیشتر و شدیدتر باشد، لانه موش معمولاً از آب پر شده و خراب می‌شود اما در مناطق معتدل، تلفات ناشی از بارندگی در موش‌ها کم بوده و تعداد جمعیت بالا می‌رود.

وی متذکر شد: در سال گذشته، شاهد افزایش جمعیت موش در بخشی از شهرستان ها از جمله میانه ، کلیبر ، سراب ، اهر و...  بودیم که با انجام مبارزه شیمیایی و مکانیکی مدیریت و کنترل شد، امسال نیز  با توجه به جمعیت موش ها در شهرستان های دیگر احتمالاً شاهد این امر باشیم.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص تاثیر مبارزه با آفت موش در محیط زیست، اظهار کرد: از بدو تاسیس وزارت جهاد کشاورزی، حدود ۹۰ سال گذشته، مبارزه با آفت موش در کشور آغاز شده است؛ در همان زمان نیز، بحث حفاظت از محیط زیست وجود داشت ولی این نکته بسیار مهم است که در صورت عدم کنترل جمعیت موش، آسیب‌های جبران ناپدیری به جمعیت انسانی و حتی مراتع و منابع طبیعی وارد خواهد شد.

وی متذکر شد: با توجه به این‌که در سال جهش تولید هستیم و در بین تحریم‌هایی قرار داریم که اغلب کشورها حاضر به کمک نیستند، در بحث واردات گندم به عنوان محصول استراتژیک کشور، نه دلار کافی داریم و نه کشورها حاضر به فروش گندم به ما هستند، از این رو از بین بردن محصولات به دلیل عدم استفاده از سم و مبارزه با آفات، کار معقولانه‌ای نیست.

وی افزود: ضمن احترام به اهداف زیست محیطی، سعی می‌کنیم تا حد ممکن، از سرمایه‌های طبیعی حفاظت کنیم .

 کیا با تاکید بر اهمیت حفاظت از محیط زیست، اظهار کرد: کنترل آفات عمومی، یک اقدام حاکمیتی است یعنی این امر، اهمیت بالایی دارد که قانون گذاران، آن را به دست حاکمیت سپرده‌اند؛ جهاد کشاورزی اگر هیچ اعتبار ریالی هم نداشته باشد، حتما برای کنترل آفت جوندگان مضر اعتبار لازم تامین خواهد شد.

وی در خصوص اظهارات رئیس اداره حفاظت از محیط زیست ورزقان مبنی بر این‌که نحوه کنترل حمعیت موش موجب برهم خوردن تعادل طبیعی زیست محیطی می‌شود، گفت: در جواب اظهارات این اداره، نامه‌ای نوشته شد تا اگر برای کنترل جمعیت موش، روش‌های امن جایگزین مدنظر دارند، پیشنهاد بدهند تا عملیاتی شود.

وی ادامه داد: راه دیگری، به جز استفاده از سم برای کنترل موش وجود ندارد، مثلا گربه، یکی از عوامل کنترل بیولوژیک موش است ولی این دشمن طبیعی نمی تواند بازده و کارایی لازم را برای اراضی کل استان با بیش از یک میلیون هکتار زمین زیر کشت داشته باشد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی افزود: نمی‌توان این مقدار از مزارع استان را بدون استفاده از طعمه مسموم مدیریت کرد، انگار که بگوییم دکترها نسخه ننویسند و داروخانه‌ها تعطیل شود ولی بیماری‌ها درمان شوند.

وی با بیان این‌که حفظ محصول از عوامل خسارت زا، در کل دنیا، مقوله سختی است، اظهار کرد: اگر آفت وبیماریها کنترل نشوند،حداقل ۴۰ درصد از محصولات کشاورزی خسارت می‌بینند؛ با توجه به این‌که ابعاد زمینهای کشاورزی به مرور در حال کاهش است و با محدودیت آب وخاک رو به رو هستیم، بحث تامین غذای بشر با مشکلات بسیاری رو به رو است.

وی با بیان این‌که اولویت اول جهاد کشاورزی تولید محصولات کشاورزی سالم است، ادامه داد: در بحث مبارزه با آفات مثلا ملخ، می‌توان ۵۰ تا انتقاد کرد، اما ما به عنوان مقام تصمیم گیری استانی، می‌گوییم که اگر با ملخ مبارزه نشود، هزاران تبعات و خسارت را تحمیل حیات انسان خواهد نمود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید