Iranian Agriculture News Agency

تولید دو هزار و ۶۰۰ تن بذر گواهی شده در چهارمحال و بختیاری

رییس بخش ثبت گواهی بذر و نهال مثمر مرکز تحقیقات کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: امسال افزون بر ۲ هزار و ۶۰۰ تن بذر گندم و جو گواهی تایید شده در این استان تولید و در اختیار بهره‌برداران قرار گرفت.

تولید دو هزار و ۶۰۰ تن بذر گواهی شده در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، مجید هاشمی اظهار داشت:امسال علاوه بر بذرهای گواهی شده افزون بر یکهزار و ۳۰۰ تن گندم مرغوب که برای کشت مورد تایید مرکز تحقیقات کشاورزی قرار دارد نیز در استان تولید و در اختیار بهره‌برداران قرار گرفته است.

به گفته وی، پیمانکاران و کشاورزان برتر استان در امر تولید بذرهای گواهی شده در سطح ۲۰ هکتار به تولید بذور گواهی شده مشغولند و مرکز تحقیقات کشاورزی استان در فرایند کاشت، داشت و برداشت با دقت بالا و رصد دفع آفات و مبارزه با علف‌های هرز نظارت کامل دارد.   

رییس بخش ثبت گواهی بذر و نهال مثمر مرکز تحقیقات کشاورزی چهارمحال و بختیاری، ضریب نفوذ بذرهای گواهی شده در کشاورزی در این استان ۶۰ درصد  اعلام کرد و گفت: این درحالی است که میزان مصرف بذر گندم ، جو و سیب زمینی گواهی شده مورد استفاده در سطح کشور حدود ۴۰ درصد است.

وی همچنین از فعالیت پنج واحد نهال مثمر گواهی شده در شهرستان‌های سامان ، لردگان و اردل خبر داد و تصریح کرد: سالانه بیش از ۴۰۰ هزار نهال مثمر در این نهالستان‌های زیر پوشش مرکز تحقیقالت کشاورزی این استان تولید که حدود ۳۰۰ هزار نهال مصرف داخل و ۱۰۰ هزار نهال گواهی شده به استان‌های همجوار ارسال می‌شود.

هاشمی، از صدور مجوز احداث و تکمیل یک گلخانه گردوی پیوندی ۱۰هزار اصله در شهرستان بروجن و یک واحد گلخانه کشت بافت  گیاهی در نقنه این شهرستان خبر داد و گفت: امسال همچنین مجوز احداث یک واحد گلخانه کشت بافت در استان نیز از سوی مرکز تحقیقات کشاورزی استان صادر شده است.

رییس بخش ثبت گواهی بذر و نهال مثمر مرکز تحقیقات کشاورزی چهارمحال و بختیاری از توزیع سالانه ۱۵۰ تا۲۰۰ تن بذر سیب‌زمینی گواهی شده خارجی بین کشاورزان گندمان،سفیددشت در شهرستان بروجن و کشاورزان روستای بارده شهرستان شهرکرد خبر داد و افزود: با توزیع این میزان بذر وارداتی سالانه ۴۰ هکتار زمین به زیر کشت بذر سیب‌زمینی می‌رود که از هر هکتار ۳۵ تا۴۰ تن بذر گواهی شده سیب‌زمینی تولید می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید