Iranian Agriculture News Agency

اخذ هشت پروانه استاندارد محصولات کشاورزی در کردستان

رییس گروه محیط زیست و سلامت غذا سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: هشت فقره پروانه استاندارد حد مجاز آلاینده‌ها برای محصولات کشاورزی این استان اخذ شد

اخذ هشت پروانه استاندارد محصولات کشاورزی در کردستان
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، محمد غفوری  رییس گروه محیط زیست و سلامت غذا سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار کرد: این پروانه‌های استاندارد برای محصولات سیب زمینی، پیاز، سیب درختی، توت فرنگی، خیار و گوجه فرنگی گرفته شده است.
وی اضافه کرد: این تولیدات تحت عنوان محصولات گواهی شده در بسته بندی های مناسب از سوی بهره‌برداران به بازار عرضه می‌شود.
رییس گروه محیط زیست و سلامت سازمان جهاد کشاورزی افزود: کشاورزان تحت نظارت و راهنمایی کارشناسان بخش دولتی و خصوصی اقدام به تولید محصول سالم کرده و تولیدات آنان از لحاظ باقی‌مانده کودها و سموم شیمیایی مورد آزمایش قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه کردستان در یک فصل زراعی توانسته با استانداردسازی این محصولات موفق به اخذ نشان حد مجاز آلاینده‌ها شود، یادآور شد: با تلفیق روش‌های عملیات خوب کشاورزی و حد مجاز آلاینده‌ها، کارشناسان مروج پهنه توانستند این محصولات را با همکاری کشاورزان و سازمان استاندارد تولید کنند.
گواهینامه استاندارد حد مجاز آلاینده‌ها برای محصولات کشاورزی به ایرا گپ (IRAN-GAP) شهره دارد.
عملیات خوب کشاورزی یا GAP در واقع علامت اختصاری GOOD AGRICULTURAL PRACTICES می باشد و به معنی عملیات خوب کشاورزی است و مجموعه عملیات اصولی و فنی است که در تولید محصولات کشاورزی رعایت می‌ شود.
کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد دیم و آبی، یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی کشور است، این استان دارای ۴۳ هزار هکتار باغ است که سالانه ۳۳۰ هزار تُن انواع میوه در آن تولید و برداشت می‌شود.
میزان کل تولید محصولات بخش کشاورزی استان کردستان سه میلیون تُن است که وزارت کشاورزی در نظر دارد با توسعه فعالیت‌های مختلف این میزان را به حدود پنج میلیون تُن در سال برساند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید