Iranian Agriculture News Agency

اجرای طرح‌های حفاظتی در مراتع و جنگل‌های چهارمحال و بختیاری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: طرح قطعه‌بندی(پارسل‌بندی) حفاظتی در اراضی ملی چهارمحال و بختیاری اجرایی شد

اجرای طرح‌های حفاظتی در مراتع و جنگل‌های چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، سید اسماعیل صالحی با اشاره به اینکه اراضی ملی به عنوان بستر توسعه اقتصادی  و زیر ساخت سرمایه‌گذاری در هر منطقه است، افزود: این اراضی به عنوان امانت برای آیندگان است که باید با اصول صحیح و مبتنی بر توسعه پایدار مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

به گفته وی، برای اجرای این طرح ۴۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات طرح صیانت از جنگل‌ها و اعتبارات صندوق توسعه ملی اختصاص داده شده است.

وی با تاکید بر اینکه این طرح با همکاری بخش خصوصی، شرکت‌ها و تعاونی‌های فراگیر در حوزه منابع طبیعی اجرا شده است، افزود: در این طرح کاربری‌های موجود در محدوده اراضی ملی شامل جنگل، مراتع و همچنین میزان تخریب و تصرف‌های که در این اراضی وارد شده، مشخص شده است.

صالحی با اشاره به اهمیت حفاظت، حراست و نگهداری از اراضی ملی افزود: در سال‌های گذشته بسیاری از اراضی ملی به دلیل تخریب مراتع و جنگل، قطع درختان جنگل ، بهره‌برداری بی‌رویه از مراتع و تصرف اراضی دچار تخریب شده‌اند که با اجرای این طرح  و محدوده‌بندی اراضی حفاظت، حراست و کنترل این اراضی توسعه پیدا می‌کند.

وی اظهار داشت: امسال به منظور افزایش بهره‌وری و بهبود کیفیت و کمیت اقدامات حفاظتی در سطح استان طرح ساماندهی و ارتقا بهره‌وری نیروهای عملیاتی بخش حفاظت منابع طبیعی با عنوان طرح پارسل بندی اجرا شد که در این طرح شناسایی و پلاک‌بندی میزان جنگل و مرتع انجام شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: براساس مقررات و متناسب با میانگین حفاظتی ۷۴ پارسل حفاظتی در استان تعیین و مشخص شد که نیروهای حفاظتی این محدوده‌ها را حفاظت کنند.

وی اظهار داشت: در این طرح عرصه‌هایی که در سال‌های گذشته احاله مدیریت شده‌اند نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد تا  شرایط برای پر رنگ کردن حفاظت مشارکتی و افزایش همکاری مجریان طرح‌های منابع طبیعی  فراهم شود.

پارسل (parcel) یا پارسل‌بندی در طرح‌های جنگلداری و مرتعداری به عنوان واحد برنامه‌ریزی و به منظور سهولت تشریح توده جنگلی، برنامه ریزی، محاسبه موجودی حجمی، مطالعه خاک، بهره‌برداری و حمل و نقل انجام می‌پذیرد.

در اجرای طرح‌های پارسل‌بندی اراضی جنگلی و مرتع بیشتر از ۲روش پیمایش و GPS از سوی محققان بهره گرفته می‌شود.  

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید