Iranian Agriculture News Agency

در پی افزایش قیمت کمپوست:

سه واحد تولید قارچ درچهارمحال و بختیاری تعطیل شد

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری گفت: در پی شیوع ویروس کرونا و کسادی بازار فروش و افزایش پنج برابری قیمت کمپوست، تولید محصول قارچ در این استان با کاهش روبرو شده است.

سه واحد تولید قارچ درچهارمحال و بختیاری تعطیل شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، ابراهیم شیرانی مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان ،از غیر فعال شدن سه واحد تولید قارچ دکمه‌ای در نیمه نخست امسال خبر داد و اظهار داشت: با افزایش بی‌رویه  قیمت مواد اولیه تولید قارچ  از جمله کمپوست، از هرکیلوگرم پنج هزار به ۲۵۰ هزار ریال در نیمه نخست امسال،این تعداد واحد تولیدی به دلیل کمبود نقدینگی و کسادی بازار فروش، با ظرفیت تولید هرکدام ۲۰ تن در سال و زمینه اشتغال ۶۰ نفر از چرخه تولید خارج است.

وی، به رتبه پنجم این استان در تولید قارچ دکمه‌ای اشاره کرد و گفت: سال گذشته این استان هفت هزار و ۵۰۰ تن محصول قارچ دکمه‌ای تولید و روانه بازار مصرف کرد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری  تصریح کرد: بیش از ۷۰ درصد قارچ تولیدی به استان‌های اصفهان و خوزستان ارسال می‌شود، که با توجه به شیوع ویروس کرونا در سطح کشور و کاهش حمل و نقل، بخش عمده‌ای از محصول قارچ تولیدی استان روی دست تولیدکنندگان مانده است.

شیرانی، میزان اشتغال در زمینه تولید قارچ استان را ۷۵۰ نفر اعلام و گفت: از این تعداد ۱۵۰ نفر در مشاغل خانگی و ۶۰۰ نفر نیز در واحدهای صنعتی مشغول به کار هستند.

به گفته وی، توسعه کشت‌های متراکم و گلخانه‌ای را از سیاست‌های وزارت جهادکشاورزی عنوان کرد و ادامه داد: ۳۰ واحد صنعتی و ۱۵۰ واحد تولید خانگی در خصوص تولید قارچ دکمه‌ای فعال است.

شیرانی افزود: روستای 'قلعه ممکا' چهارمحال و بختیاری به عنوان دهکده پرورش قارچ کشور از مهمترین مراکز تولید قارچ استان است.

به گفته وی، با فعال‌سازی ۱۵۰ واحد تولید قارچ خانگی در مناطق روستایی و شهری در دولت تدبیر و امید، افزون بر یکهزار تن قارچ دکمه‌ای تولیدی استان به صورت خانگی تولید شد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید