Iranian Agriculture News Agency

پیشرفت 35 درصدی طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در استان سمنان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از پیشرفت 35 درصدی طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در این استان خبر داد.

پیشرفت 35 درصدی طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در استان سمنان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، جعفر مرادی حقیقی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اظهار کرد: این طرح‌ها امسال و از اعتبارات صندوق توسعه ملی در 23 حوضه با اعتباری بالغ‌بر 230 میلیارد ریال اجرایی شده است.

وی گفت: اراضی ملی از سیاست‌های راهبردی مجموعه منابع طبیعی استان است که در این زمینه موضوع عدم‌تشخیص پلاک‌های ثبتی باید هرچه زودتر تعیین تکلیف شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان طرح کاداستر را عاملی مهم در پیشگیری از دست‌اندازی به عرصه‌های ملی دانست و تصریح کرد: اجرای طرح کاداستر و صدور اسناد تک‌برگ برای اراضی ملی و دولتی سبب کاهش شدید هرگونه سوءاستفاده تصرف و تعرض به این اراضی خواهد شد که بر همین اساس اجرای این طرح یکی از اولویت‌های مجموعه منابع طبیعی استان سمنان است.

مرادی حقیقی افزود: در راستای قانون جامع کاداستراز ابتدای امسال تا کنون صدور اسناد تک‌برگ کاداستری برای 450 هزار و 562 هکتار اراضی ملی و دولتی این استان تهیه و برای تهیه نقشه‌های کاداستر بیش از 133 هزار هکتار از اراضی ملی و دولتی استان سمنان در حال انجام انعقاد قرارداد با شرکت‌های مشاور است.

وی گفت: حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی وظیفه اصلی مجموعه منابع طبیعی است که برنامه «ارتقا پوشش حفاظتی» تأکید بر بلوک‌بندی مناطق بحرانی و بهره‌گیری از همیاران طبیعت با هدف بالا بردن ضریب حفاظتی عرصه‌های ملی به عنوان یکی از برنامه‌های مهم در قالب «طرح 9 در 99» سال جاری به شمار می‌آید و به طور جد در هشت ماه سال جاری دستور کار قرار دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان به نحوه عملیاتی شدن این برنامه اشاره کرد و دراین‌باره اظهار کرد: برای اجرای این برنامه عرصه‌های ملی از لحاظ تصرف، آتش‌سوزی و قاچاق چوب به مناطق بحرانی، نیمه بحرانی و عادی تقسیم می‌شوند و حفاظت هر یک از این مناطق به نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی سپرده می‌شود.

مرادی حقیقی با بیان اینکه طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری (مکانیکی، بیومکانیکی و بیولوژیکی) از اعتبارات صندوق توسعه ملی در 23 حوضه با اعتباری بالغ‌بر 230 میلیارد ریال با 35 درصد در حال اجرا است؛ افزود: مقابله با بیابان‌زایی در تمام شهرستان‌های استان سمنان در حال اجراست و صیانت از عرصه‌های جنگلی نیز به عنوان طرح‌های محوری سال جاری در دستور کار این اداره کل قرار دارند.

وی از احداث 103 کیلومتر کمربند حفاظتی در اراضی ملی استان سمنان خبر داد و تصریح کرد: با تدابیر در نظر گرفته‌شده در راستای اقدامات جهشی ابلاغی ریاست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی امسال 45 کیلومتر دیگر به میزان مذکور افزوده می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان اینکه در این طرح تمامی فعالیت‌های منابع طبیعی در نظر گرفته شده است؛ افزود: فعالیت‌های جهشی 9 گانه شامل اجرای طرح کاداستر اراضی ملی، ارتقاء پوشش حفاظتی، مدیریت و بهره‌برداری از مراتع، تعیین تکلیف مدیریت پارک‌های جنگلی، توسعه زراعت چوب و کشت گیاهان دارویی، اخذ حقوق دولتی، توسعه دولت الکترونیک، توسعه و تقویت صندوق‌های منابع طبیعی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید