Iranian Agriculture News Agency

آغاز زمان طلایی کشت گندم در استان بوشهر

کشاورزان استان بوشهر بعد از اولین باران پاییزی کشت بذر گندم را در مزارع کشاورزی آغاز کرده اند.

آغاز زمان طلایی کشت گندم در استان بوشهر

به گزارش خبرنگار ایانا در استان بوشهر، گندم کاران این زمان را زمان طلایی کشت بذر می دانند، چون اولین باران سطح شوری خاک را کم می‌کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: در سال زراعی جدید ۹۷ هزار هکتار سطح زیر کشت گندم استان است که ۱۵ هزار و ۵۰۰ هکتار آن به گندم آبی و بخش عنده آن گندم دیم است.

خسرو عمرانی افزود: شرایط کشت گندم استان کاملا وابسته به شرایط اقلیمی است و در صورتی که بارندگی‌های خوبی داشته باشیم پیش بینی ۱۱۰ هزار تن تولید گندم را داریم.

وی گفت: گندمکاران استان تا نیمه‌های آذر اقدام به کشت گندم می‌کنند و ۵ ماه بعد زمان برداشت فرا می‌رسد.

معاون بهبود تولیدات جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های کشاورزان تامین بذر مورد نیاز است گفت: بیش از ۱۰ هزار و ۶۰۰ تن بذر اصلاح شده و گواهی شده را به تدریج در اختیارشان قرار می‌دهیم.

عمرانی افزود: سال گذشته به دلیل افزایش هزینه‌ها، مقدار مانده بذر کشور بالا بود و شرکت‌ها کمتر خریر بذر داشتند، ولی در استان بوشهر بیش از ۹۰ درصد بذر تامین شده.

وی به کشاورزان توصیه کرد: از بذر‌های سازمان جهاد کشاورزی استفاده کنند نه بذر‌هایی که در بازار آزاد موجود است به دلیل اینکه دارای ارزش خاصی نیستند.

عمرانی همچنین در مورد کشت مکانیزه گندم گفت: امسال برنامه کشت مکانیزه در ۳۰ هزار هکتار پیش بینی شده ومزایای این نوع کشت به کشاورزان آموزش داده شده.

وی مزایای کشت مکانیزه گندم را کاهش ۳۰ درصدی بذر در زمین‌های دیم و ۶۰ درصدی در زمین‌های آبی عنوان کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی یکنواختی عملیات کشت و سبز شدن بوته‌ها، هن رسی بوته‌ها، کاشت همزمان بذر و کود، افزایش عملکرد در سطح و جلوگیری از فرسایش خاک را از مزایای دیگر دانست.

گندمکاران استان بوشهر در سال گذشته ۱۴۱ هزار تن، سال ۱۳۹۷ حدود ۱۶۴ هزار تن و در سال ۱۳۹۶ فقط ۴۰ هزار تن گندم برداشت کردند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید