Iranian Agriculture News Agency

یک هزار هکتار زمین در سمیرم به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافت

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم گفت: یک‌هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی این شهرستان به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافته است.

یک هزار هکتار زمین در سمیرم به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، علی پورعسگر ، اظهار داشت: اراضی ملی شهرستان سمیرم  شامل مراتع کلب‌علی و یوشان‌لو برای کشت گیاهان  دارویی  تعیین و در مرحله اول از اجرای طرح  گیاه باریجه در این سطح کاشت شد. 

رییس اداره منابع طبیعی سمیرم گفت: یکی از رویکردهای منابع‌طبیعی این است که مرتع نباید تنها برای تولید علوفه استفاده شود و کشت گیاهان دارویی با ارزش در کنار طبیعت‌گردی ، هدف اجرای طرح‌های مرتعی است.

پورعسگر  تصریح کرد: کشت گیاه دارویی سازگار با شرایط اقلیمی هر منطقه علاوه بر افزایش پوشش گیاهی و تولید علوفه بیشتر، در حفاظت خاک، جلوگیری از فرسایش خاک و افزایش درآمد بهره‌برداران نیز موثر است.

وی اعتبار هزینه شده برای اجرای این طرح  را بالغ بر ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی عنوان کرد و گفت: افرادی که توان و شرایط لازم برای اجرای این گونه طرح‌ها را دارند به اداره منابع طبیعی مراجعه کنند.

وی به کشت زرین گیاه، موسیر و برخی دیگر از انواع گونه‌های پرخاصیت و کمیاب گیاهی در سمیرم اشاره کرد و گفت: ترویج کشت این گیاهان علاوه بر جهش تولید و رونق  اقتصادی از انقراض برخی گونه‌ها جلوگیری می‌کند.

عبدالرضا مهاجری معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان نیز چندی قبل گفته بود که در قالب ۱۵ طرح تاپایان سال‌جاری سه هزار هکتار به رویشگاه‌های گیاهان دارویی این استان افزوده می‌شود.

این پروژه در قالب طرح‌های اصلاح و احیای مراتع و رویشگاه‌های فرعی گیاهان دارویی استان اصفهان با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان انجام خواهد شد.

وی همچنین هدف از این اقدام‌ها را توسعه مراتع و رویشگاه‌های طبیعی، حفظ این میراث ارزشمند و درآمدزایی برشمرده و گفته بود: تخصیص اعتبار از صندوق توسعه ملی به پروژه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری نشان از اهمیت این بخش در جهش تولید و پیشرفت کشور دارد.

 سمیرم در جنوب استان اصفهان دارای ۵۲۷ هزار هکتار مساحت جغرافیایی است و ۴۵۵ هزار هکتار عرصه ملی، مرتعی و جنگلی و ۸۱ هزار هکتار رویشگاه جنگلی در این خطه سردسیر وجود دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید