Iranian Agriculture News Agency

تامین هفت هزار و ۴۳۰ تن تخم مرغ از سایر استان ها

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی نیاز سالانه تخم مرغ در استان را ۱۱ هزار و ۲۲۰ تن عنوان کرد و اظهار داشت: هفت هزار و ۴۳۰ تن تخم مرغ از سایر استان ها تامین و مابقی در داخل استان تولید می شود.

تامین هفت هزار و ۴۳۰ تن تخم مرغ از سایر استان ها

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمد محمدزاده تعداد مرغداری های تخمگذار استان را نیز چهار واحد عنوان کرد و گفت: بخش زیادی از تخم مرغ مصرفی استان از استان های گلستان و خراسان رضوی تامین می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی علت گرانی گوشت مرغ و تخم مرغ را گرانی نهاده های مورد نیاز از جمله ذرت و سویا دانست و گفت: نیاز استان سالانه به ۳۰ هزار تن ذرت و ۱۵ هزار تن سویا است.

وی سطح زیر کشت ذرت علوفه ای در استان را هزار و ۵۹۲ هکتار و ذرت دانه ای  را ۵۰ هکتار دانست و اظهار داشت: در مجموع سالانه ۵۸ هزار و ۷۲۲ تن ذرت علوفه ای و دانه ای در استان تولید می‌شود.

محمدزاده با بیان اینکه سرانه مصرف گوشت مرغ در استان به ازای هر یک نفر ۳۱ کیلوگرم در سال است، اظهار داشت: در استان سالانه ۱۰ میلیون قطعه جوجه ریزی می شود که در برخی از ایام با پیک تولید گوشت مرغ و در برخی از ایام نیز با کمبود مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته مجوز راه اندازی ۳۰۰ هزار قطعه مرغ گوشتی داده شد افزود: در سال ۹۲ برای ایجاد مرغ داری محدودیت ایجاد شد که با تلاش های صورت گرفته از پارسال تاکنون این محدودیت ها برداشته شده است.

وی افزود: تلاش می شود امسال نیز برای رفع نیاز مصرف گوشت سفید در استان مجوز ایجاد مرغداری داده شود که در این خصوص هیچ محدودیتی وجود ندارد.

وی کمبود نقدینگی اتحادیه مرغداران و شرکت های تابعه برای خرید نهاده از جمله ذرت و کنجاله سویا، تاخیر در ارسال محموله های وارداتی مثل ذرت و کنجاله سویا به دلیل کوتاه بودن دوره جوجه ریزی را از دیگر مشکلات تولید کننده ها دانست و افزود: پیشنهاد می شود حداقل سهمیه مرغداران را از انبارهای داخل تامین شود.

محمدزاده کمبود زیر ساخت ها صنایع کشتارگاهی، سرد خانه و تونل انجماد برای صادرات گوشت مرغ را از دیگر مشکلات مرغ داری ها دانست.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی همچنین اظهار داشت: گوشت مرغ مصرفی سالانه استان ۲۶ هزار و ۱۸۰ تن است که هفت هزار و ۴۳۰ تن آن از سایر استان‌ها تامین می‌شود.

محمدزاده  مجموع تولید گوشت مرغ در استان را  ۱۸ هزار و ۷۵۰ تن مرغ در سال دانست.

وی تعداد واحدهای مرغ گوشتی در استان را ۱۰۱ واحد دانست و افزود: این واحدها سالانه دو میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه مرغ تولید می شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید