Iranian Agriculture News Agency

تولید محصول دیم‌زارهای کردستان با اجرای طرح جهش افزایش می‌یابد

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: با اجرای سال اول طرح جهش تولید در دیم‌زارهای این استان پیش‌بینی می‌شود برداشت محصول در مزارع هدف این طرح حدود ۹۱ هزار تن به نسبت سال گذشته آن افزایش داشته باشند.

تولید محصول دیم‌زارهای کردستان با اجرای طرح جهش افزایش می‌یابد

 

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، محمدفرید سپری امروز مورخ 28آبان سال جاری در جلسه هماهنگی اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارهای استان کردستان، اظهارکرد: در سال زراعی جاری این طرح در سطح ۱۸۹ هزار هکتار اراضی دیم زیر کشت گندم، جو، نخود، دانه‌های روغنی و گیاهی اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به عنوان متولی برنامه پنج ساله جهش تولید در دیم‌زارهای چهار استان کردستان، کرمانشاه، همدان و آذربایجان‌شرقی است، اضافه کرد: کردستان در برنامه حدود ۶۳۰ هزار هکتاری این طرح بیشتری سطح را بین سایر مناطق داشته و طرح در ۱۰ شهرستان آن اجرایی خواهد شد.

سپری افزود: امسال ۱۴۳ هزار هکتار گندم، ۱۳ هزار هکتار جو، ۲۵ هزار هکتار انواع حبوبات، سه هزار هکتار دانه‌های روغنی و پنج هزار هکتار نباتات علوفه‌ای در این استان زیر پوشش این طرح می‌رود و مدیریت مزارع در مراحل کاشت، داشت و برداشت بر عهده کارشناسان این سازمان است.

وی یادآور شد: کارشناسان این سازمان در جریان اجرای این طرح موظف هستند به منظور انتقال یافته‌های تحقیقاتی به مزارع در کنار بهره‌برداران باشند و تمام اقدامات آنان را بر اساس این یافته‌ها هدایت کنند.

سپری گفت: هدف از اجرای این طرح افزایش میزان تولید محصولات زراعی در مزارع دیم با اتکا به دانش‌ کشاورزی برای ارتقای امنیت عذایی کشور است و انتظار می‌رود کارشناسان پهنه در انتخاب اراضی پایلوت طرح به مسایلی همچون گزینش کشاورزان پیشرو، ارستفاده از ارقام جدید و پربازده، استفاده از کودهای پایه، تحقق کشاورزی حفاظتی، کشت مستقیم، انجام عملیات مبارزه با آفات و علف‌های هرز در مزارع توسط بهره برداران توجه داشته باشند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید