Iranian Agriculture News Agency

ارزوئیه، رتبه اول تولیدات گلخانه‌ای در استان کرمان (به جز منطقه جنوب)

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارزوئیه گفت: شهرستان ارزوئیه رتبه اول از لحاظ دارا بودن گلخانه در استان وتوسعه گلخانه ها را به خود اختصاص داده است

ارزوئیه، رتبه اول تولیدات گلخانه‌ای در استان کرمان (به جز منطقه جنوب)

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، امیری با اشاره به اینکه 16.3هکتار از گلخانه های شهرستان اختصاص به کشت هیدروپونیک می باشد، افزود:عملکرد تولید در فضای گلخانه نسبت به فضای باز ده برابر می باشد که با مصرف حدود چهارده هزار متر مکعب آب در فضای باز می توان 20 تن خیار تولید کرد، اما با استفاده از همین میزان آب در فضای گلخانه تولید به 200 تن می باشد.

امیری در ادامه گفت: هزینه اولیه و سرمایه گذاری برای کشت هیدروپونیک نسبت به کشت خاکی تقریبا سه برابر است. تفاوت هزینه کرد در احداث گلخانه خاکی وهیدروپونیک ،بسته به نوع کشت ،بستر کاشت ،نوع محصول وتولید نشاء متفاوت است .با وجود آنکه  ایجاد بستر کشت هیدروپونیک نسبت به کشت خاکی هزینه اولیه بیشتری دارد لیکن با توجه به افزایش چندین برابر درآمد حاصله در واحدسطح در کشت هیدروپونیک هزینه کرد آن کاملا معقول واقتصادی است وبسته به نوع محصول تولیدی هزینه متفاوت میباشد.

وی خاطر نشان کرد: هر کسب و کار قطعا ایراداتی دارد. گلخانه ها ازین موضوع مستثنی نبوده.اگر برداشت محصولات دارای مطلوبیت نسبی باشد تقریبا بعد از سه سال هزینه های اولیه باز می گردد. برگشت سرمایه بسته به بازار ،صادرات ونوع کشت دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارزوئیه افزود: در خصوص سلامت محصول تولیدی، از آنجایی که تولید محصول در محیط بسته وکنترل شده صورت میگیرد  وازقارچ کشها وسموم کمتر صورت می گیرد نسبت به  فضای باز وکنترل رطوبت نیز صورت میگیرد.. در کشت هیدروپونیک شرایط رشد گیاه شامل نور،موادغذایی ،دما ورطوبت قابل تنظیم است.کاهش خسارت بیماریها ،حشرات خاکزی ونماتدها در کشت هیدروپونیک ،در سایر کشتها علفهای هرز در خاک رشد مینمایند اما در کشت بدون خاک این مشکل وجود ندارد.

وی گفت: خیار گلخانه ای در سطح 14.85 هکتار، گوجه فرنگی 15.15 هکتار و فلقل در سطح 3 هکتار می باشد.

گفتنی است ، معرفی تعدادی از کشاورزان به بانک عامل جهت دریافت تسهیلات برای احداث گلخانه به مساحت 25088 متر مربع در کوتاه مدت، فراخوان شرکت شهرک های کشاورزی شعبه استان کرمان برای جذب سرمایه گذار در مجتمع گلخانه ای چیل آباد به مساحت 320000 متر مربع از اقداماتی است که این شهرستان انجام داده است

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید