Iranian Agriculture News Agency

اهمیت بز مهابادی در حفظ ذخایر ژنتیکی کشور

در دومین جشنواره بُز مهابادی شش گونه بز برای حفظ ژنتیک این گونه از دام انتخاب شدند.

اهمیت بز مهابادی در حفظ ذخایر ژنتیکی کشور

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، مسئول امور دام جهاد کشاورزی اردستان با بیان اینکه امسال این جشنواره با توجه به شیوع کرونا بصورت مجازی برگزار شده گفت: هدف از برگزاری جشنواره حفظ ژنتیک، بخاطر شرایط بالقوه‌ای است که اینگونه بز در شرایط مختلف دارد.

احمد حسامی با اشاره به اینکه در بخش مهاباد حدود ۳۵ هزار رأس از این نوع بز وجود دارد افزود: مقاومت در برابر شرایط غذایی کم به علت پرورش در مناطق کویری، مقاومت در برابر شرایط کم آبی، توانایی زیاد در راهپیمایی روزانه و تنوع محصولات این دام و کیفیت بالای آن مزیت‌های بز مهابادی است.

کوروش غلام حسینی کارشناس امور دام جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه بز مهابادی به عنوان یکی از ذخایر ژنتیکی کشور محسوب می‌شود گفت: برای انتخاب بز‌های برتر مهابادی: طول راسته به عنوان معیاری از طول و کشیدگی بدن دام، ارتفاع دام، عرض قفسه سینه و عرض لگن به عنوان معیار‌های کمی و سلامت دست و پا، وضیعت سرو گردن، چشما‌ها و دندان به عنوان معیار‌های کیفی بررسی شده است.

مهدی عرب مدیرعامل شرکت تعاونی دامداران مهاباد نیز گفت: بز آهوچی با دو خط سفید در امتداد چشم تا پائین لب، بز دودی با حالت سیاه و دودی رنگ، بز خلج که قرمز رنگ و مایل به زرد است، بز گل سر با داشتن خال سفید در پیشانی و بز کُت با گوش‌های بلند از گونه‌های مختلف بز مهابادی است.

شیوه و مهارت تولیدات دامی شهر مهاباد اردستان به عنوان یکی از آثار ناملموس کشور به ثبت ملی رسیده است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید