Iranian Agriculture News Agency

فقدان صنایع تبدیلی:

توسعه ای که فقط به چشم انداز تولید خیره شده است

تحقق جهش تولید در بخش کشاورزی علاوه بر توجه به فرهنگ تولید توجه به تکمیل زنجیره تولید و ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی ضروری است و تکمیل چرخه تولید، نیازمند گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی است.

توسعه ای که فقط به چشم انداز تولید خیره شده است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، صنایع تبدیلی به عنوان مکمل بخش کشاورزی نقش بسیار مهمی در توسعه این بخش دارد، اما با وجود این موضوع، صنایع تبدیلی و تکمیلی علی رغم اهمیت و نقش ویژه آن در استان چهارمحال و بختیاری توسعه نیافته است.

یکی از بهترین روش‌های توسعه اشتغال و افزایش درآمدهای غیر کشاورزی در مناطق روستایی، ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی و صنایع روستایی است.

از سوی دیگر ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی، مؤثر ترین راهکار برای کاهش حجم ضایعات کشاورزی به شمار می‌رود.

صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی به صنایعی گفته می‌شود که به فرآوری و عمل‌آوری نباتی و حیوانی (زراعی، باغی، شیلاتی، دام و طیور، جنگل و مرتع) می‌پردازد، فرآوری، در برگیرنده تغییرات فیزیکی، شیمیایی، نگهداری، بسته بندی و توزیع است.

عاملی که می‌تواند آسیب پذیری محصولات کشاورزی را کاهش دهد و ارزش افزوده آن‌ها را زیاد کند و بهره‌وری از منابع را افزایش دهد، صنایع تبدیلی و تکمیلی است.

همچنین یکی از بهترین راهکارهای توسعه اشتغال در مناطق روستایی و جلوگیری از مهاجرت بی رویه، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، افزایش ارزش افزوده محصولات و توسعه اقتصادی، اجتماعی مناطق روستایی، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی است.

برخی از محصولات کشاورزی نمی‌توانند ارزش افزوده‌ای را در ابتدای تولید داشته باشند و کشاورز ناچار است آن را با ارزش بسیار پایین به فروش رساند، بنابراین لازم است  چرخه تولید در بخش صنایع تبدیلی راه‌اندازی شود تا از این طریق اشتغال فراهم شود.

استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های جنوب غربی کشور است که یک درصد از کل مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده است. بخش کشاورزی یکی از مهم‌ترین بخش‌های اشتغال‌زا در استان چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود به‌طوری‌که اشتغال بیشتر مردم در این استان وابسته به کشاورزی است.

هم‌اکنون فعالان بخش کشاورزی در این استان در زمینه‌های تولید محصولات باغی و گلخانه‌ای، محصولات زراعی و تولید ماهی فعالیت می‌کنند. این استان توانسته است که در بخش‌های مختلف کشاورزی در زمینه تولید رتبه‌های کشوری کسب کند که مهم‌ترین آن‌ها رتبه اول تولید ماهی سردآبی و بادام است.

درحالی‌که این استان با وسعت کوچک خود توانسته به موفقیت‌های ارزشمندی درزمینهٔ تولید محصولات کشاورزی دست یابد اما نبود صنایع تبدیلی در این استان موجب شده است تا بسیاری از محصولات کشاورزی به‌صورت خام و بدون فرآوری از استان خارج شود.

فرصت های سرمایه گذاری در بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری مهیا است

سرمایه گذاری در بخش کشاورزی

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری  با اشاره به بهره گیری از فرصت‌های سرمایه‌گذاری  در کشاورزی اظهار داشت: با وجود فرصت های متنوع، سود آوری بالا و تنوع فعالیت‌های بخش کشاورزی زمینه برای ورود سرمایه گذاران در این بخش فراهم شده است.

عطالله ابراهیمی افزود: تنوع اقلیمی چهارمحال و بختیاری،شرایط مناسب خاک،رتبه های برتر در  برخی محصولاتی کشاورزی از نظیر بادام ،هلو و... و رتبه برتر تولید ماهیان سردابی بستر های سرمایه  گذاری در این بخش را فراهم کرده است.

وی ادامه داد: استفاده از روش‌های آبیاری نوین، توسعه کشت‌های گلخانه،‌ کشت گیاهان دارویی و گسترش صنایع تبدیلی و غذایی از دیگر راهبردهای جهاد کشاورزی است که در هرکدام از این موارد شرایط برای سرمایه‌گذاری سودآور مهیاست.

ابراهیمی با اشاره به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در  حوزه تولیدات دامی چهارمحال و بختیاری  نیز بیان کرد: در تولید محصولات دامی نیز چهارمحال و بختیاری از گذشته‌های دور یکی از قطب‌های اصلی پرورش دام و طیور کشور بوده و هم‌اکنون نیز بسیاری از تولیدهای دامی استان علاوه بر تامین نیاز بازار استان به سایر نقاط کشور صادر می‌شود.

وی به توسعه درون‌زا در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: رونق و توسعه بخش کشاورزی مقدمه توسعه  هم بخش‌‌های  اقتصادی چهارمحال و بختیاری است.

ابراهیمی به تکمیل زنجیره تولید در بخش کشاورزی تاکید کرد و افزود : تکمیل زنجیره‌های بخش کشاورزی و دانش بنیان کردن فعالیت‌های بخش کشاورزی، راهکاری توسعه کسب کارهای بخش کشاورزی است.

راه‌اندازی شهرک صنعتی تخصصی بادام در چهارمحال و بختیاری ضرورت دارد

نهال بادام سفید | هایپر نهال

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: چهارمحال و بختیاری ظرفیت تولید سالانه حداقل 5هزار تن مغز بادام صادراتی به ارزش ۱۰ میلیون دلار را دارد.

نصیری تصریح کرد: به همین منظور باید زمین مورد نیاز برای راه‌اندازی شهرک صنعتی تخصصی بادام در چهارمحال و بختیاری در مکانی با موقعیت مناسب برای تسهیل در خدمات‌رسانی به تمامی نقاط استان شناسایی شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری یادآور شد: مسئولان شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری و مدیران جهاد کشاورزی استان و سایر مسئولان دستگاه‌های اجرایی مرتبط با صدور مجوزهای قانونی در راستای مکان‌یابی و راه‌اندازی شهرک صنعتی تخصصی بادام در این استان اقدام لازم را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهند.

حوزه صنایع فرآوری و تبدیلی در تمام مناطق دنیا و کشور از مهم‌ترین بخش‌های اشتغال‌زا به شمار می‌رود که توسعه این بخش در استان چهارمحال و بختیاری نیازمند توجه جدی مسئولان است. حرکت در مسیر توسعه صنایع تبدیلی زمینه‌ساز تقویت بخش کشاورزی و افزایش درآمد کشاورزان و رونق اقتصادی در منطقه است.

۶۰ درصد از بادام مامایی مرغوب شهرستان سامان به هندوستان صادر می‌شود

به گفته فرماندار شهرستان سامان هم‌اکنون بیش از ۶۰ درصد از بادام مامایی مرغوب این شهرستان به هندوستان صادر می‌شود.

کمال اکبریان تصریح کرد: سودی که از صادرات این محصول نصیب کشاورز می‌شود بسیار کمتر از آن چیزی است که نصیب واسطه‌ها می‌شود، از همین‌رو تلاش شده تا در گام نخست اتحادیه‌ای متشکل از تولیدکنندگان و صادرکنندگان منطقه شکل بگیرد، تا بتوان در گام‌های بعدی با راه اندازی شهرک فرآوری بادام، زمینه برند سازی این محصول مهم صادراتی را فراهم کرد.

فرماندار سامان همچنین از تدوین راهکارهای حمایتی از صادرکنندگان بادام خبر داد و افزود: در تلاش هستیم تا با ایجاد زیرساخت‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی هم از صادرکنندگان و هم از باغداران پرتلاش حمایت کنیم.

اگر بخواهیم کشاورزی ما اقتصادی باشد باید حلقه‌های مفقوده برای تکمیل زنجیره تولید را جستجو کرد، ممکن است تولید برای محصولی اقتصادی نباشد، ولی اگر بتوان با شناسایی بازار فروش و فرآوری محصول در بازارهای مشخص آن را به فروش رساند، قطعا برای فرد ارزش افزوده بالایی ایجاد خواهد کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید