Iranian Agriculture News Agency

منصوری در نشست خبری پیش‌بینی کرد:

تولید 600 هزار تن محصول در شهرک‌های کشاورزی تا پایان سال99

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی گفت: پیش بینی می‌کنیم، میزان تولید شهرک‌های کشاورزی تا پایان سال به ۶۰۰ هزار تن برسد.

تولید 600 هزار تن محصول در شهرک‌های کشاورزی تا پایان سال99

به گزارش خبرنگار ایانا، علی‌اشرف منصوری مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی در نشست خبری که امروز دوشنبه برگزار شد، اظهار کرد: این شرکت وظیفه ساماندهی شهرک‌های کشاورزی را در حوزه زیرساخت‌ها و واگذاری اراضی به سرمایه گذاران بر عهده دارد که عمده فعالیت این شهرک‌ها  گلخانه، دامپروری، طیور و شیلات است.

وی، وظیفه دیگر این شرکت را شناسایی و آماده‌سازی عرصه‌های منابع طبیعی در حوزه اراضی ملی که قابلیت احداث شهرک دارند، عنوان کرد و ادامه داد: شرکت شهرک‌‌های کشاورزی، شرکت توسعه‌ای با وظایف حاکمیتی و سیاستگذاری برای همه استان‌ها است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی با اشاره به این که ایجاد زنجیره ارزش در شهرک‌های کشاورزی یکی از اهداف اصلی شرکت شهرک‌های کشاورزی است، خاطرنشان کرد: گاهی تولیدات کشاورزان به خاطر اشباع در بازار و ممنوعیت‌های صادراتی از بین می‌رود و ایجاد شهرک‌های کشاورزی و زنجیره ارزش می‌تواند مشکلات این بخش را با ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی برطرف کند. 

وی، یکی دیگر از مزایای شهرک‌های کشاورزی را کاهش هزینه‌های تولید دانست و اظهار کرد: تامین خدمات مانند آب، برق و گاز برای واحدهای تولیدی در شهرک‌ها به صورت مشترک انجام می‌شود و هزینه‌های تولید در شهرک‌ها کاهش می‌یابد.

منصوری با بیان این که استعلامات توسط شرکت شهرک‌های کشاورزی انجام می‌شود و سرمایه‌گذار دچار بروکراسی‌های اداری نمی‌شود، تصریح کرد: در صدور مجوز هیچ وجهی از سرمایه گذار دریافت نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی، ساماندهی فروش و بازرگانی را از دیگر مزایای شرکت شهرک‌های کشاورزی برشمرد و گفت: این شرکت، بازارهای داخلی و خارجی را برای فروش محصولات کشاورزی تولیدی شهرک‌ها تامین می‌کند.

وی با اشاره به تسهیلات بدون محدودیت بانک کشاورزی برای سرمایه‌گذاران و متقاضیان واگذاری شهرک‌های کشاورزی عنوان کرد: سود تسهیلات بانکی در سال جاری برای مناطق کمتر توسعه یافته ۱۲ درصد، مناطق برخوردار 14.5 درصد و برای سایر فعالیت‌ها مانند دام، طیور و شیلات ۱۵ درصد است. 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی با بیان این که مقام معظم رهبری همواره بر اتکا کشور به تولیدات داخلی تاکید می‌کنند، گفت: به غیر از محصولات استراتژیک مانند گندم و جو، بقیه محصولات قابلیت تولید در شهرک‌های کشاورزی را دارند و مشکلاتی از قبیل بیکاری، کم‌آبی، صادرات و بازارهای هدف در محیط‌های کنترل شده شهرک‌های کشاورزی برطرف می‌شود.

منصوری گفت: تعدادی از شهرک‌های بزرگ به چرخه تولید آمده و محصولات آن‌ها به بازارهای هدف صادر شده است مانند شهرک زنجیره‌ای صنعت تخم مرغ که فاز اول آن به بهره برداری رسیده و روزانه به طور متوسط حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ تن تخم مرغ تولید می‌کند که تولیدات آن به بازارهای داخلی و بازارهای هدف صادراتی ارسال شده است و تا دو ماه دیگر تمام فازهای آن به بهره برداری خواهد رسید.

وی تصریح کرد: در حوزه شیلات و آبزیان هم 11 هزار هکتار از اراضی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گرفته است و ۲۵ تا ۳۰ هزار هکتار دیگر هم مورد مطالعه قرار گرفته و آماده واگذاری است. 

منصوری افزود: شهرک‌های کشاورزی، اقتصادی و زودبازده هستند و کل سرمایه سرمایه‌گذاران پس از 2 سال باز خواهد گشت.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی در رابطه با اراضی آماده واگذاری عنوان کرد: در مجموع  ۸ هزار و ۹۰۰ هکتار از اراضی واگذار شده و کنترل و نظارت به صورت روزانه اعمال می‌شود تا اگر تاخیر در واگذاری‌ها صورت گرفت، سرمایه گذار از ادامه کار خلع می‌شود. 

وی افزود: در فرایند نظارت تاکنون ۲ هزار هکتار از اراضی را خلع ید کرده‌ایم و باقی عرصه‌های واگذار شده در حال ساخت و ساز و احداث است.

منصوری ادامه داد: تاکنون ۵۶۰۰ هکتار از اراضی واگذار شده در حال طی پروسه  برای دریافت تسهیلات برای شروع به کار است، همچنین تاکنون ۱۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی پیش‌بینی کرد: میزان تولید شهرک‌های کشاورزی تا پایان سال به ۶۰۰ هزار تن برسد.

وی در رابطه با شرایط واگذاری اراضی به متقاضیان اذعان کرد: برای متقاضیان واگذاری اراضی دستورالعمل‌هایی را به سازمان‌های جهاد کشاورزی در استان‌ها ابلاغ کردیم که مقرر شد یک کارگروه اهلیت‌سنجی تعیین شود که ریاست آن با رئیس سازمانهای جهاد کشاورزی استان‌ها است.

منصور افزود: اولویت واگذاری زمین با افراد بومی است و در مناطقی که بومی ندارد، می‌توانند از سرمایه‌گذاران متقاضی از سایر استان‌ها و خارج از کشور استفاده کنند، شرط واگذاری زمین داشتن منابع و وثایق مورد نیاز برای دریافت تسهیلات است.

وی ادامه داد: فرد متقاضی باید متخصص در حوزه مورد نظر بوده و یا باید متعهد به به کارگیری متخصصین باشد، همچنین بدهی بانکی نداشته باشد و از افراد خلع ید شده قبلی نباشد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی تصریح کرد: تاکنون ۱۹۷ شهرک از اراضی ملی و 133 شهرک در مستثنیات تحت عنوان شرکت خصوصی در حال بهره برداری است، بیشترین سطح گلخانه در استان اردبیل، بیشترین سطح شهرک آبزی‌پروری در هرمزگان و بیشترین سطح شهرک دام و طیور در گلستان است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید