Iranian Agriculture News Agency

۱۶ درصد دام‌های عشایر اصفهان بیمه هستند

مدیرکل امور عشایر استان اصفهان با اشاره به این که بیمه‌گذاران فقط بیماری‌های خاص دامی را پوشش می‌دهند، گفت: ۱۶۰ هزار راس معادل ۱۶درصد از یک میلیون راس دام جامعه عشایری استان اصفهان بیمه هستند.

۱۶ درصد دام‌های عشایر اصفهان بیمه هستند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، مختار اسفندیاری مدیرکل امور عشایر استان اصفهان افزود: جامعه عشایر مایل به بیمه کردن دام‌ها و محصولات خود در برابر انواع بیماری و بروز حوادث در مسیر کوچ هستند، ولی نهاد‌های مربوطه و بیمه‌گذاران همه موارد را قبول نمی‌کنند و فقط بیماری‌های خاصی را زیر پوشش قرار می‌دهند.

او ادامه داد: کارشناسان بیمه باید بررسی‌های لازم در خصوص تایید بیماری یا حوادث را انجام دهند، اما برای آن‌ها حضور در مناطق عشایری و دوردست برای این موضوع صرفه اقتصادی ندارد.

مدیرکل امور عشایر استان اصفهان با اشاره به لزوم تجمیع بیمه‌های محصولات عشایری اظهارداشت: بیمه دام‌ها باید خطرپذیر باشد و همه حوادث و بیماری‌ها را در بر بگیرد.

او تصریح کرد: شیوه بیمه دام‌ها و محصولات باید از شیوه ویژه‌ای پیروی کند در حالی که در زمان فعلی روش موجود تنها برای مجتمع‌های عشایری نزدیک به شهر‌ها مناسب است.

اسفندیاری اصلاح و بازنگری در نگاه نهاد‌های مربوطه را خواستار شد و افزود: به طور معمول در مسیر کوچ از هر ۱۰۰ تا ۲۰۰ راس دام حدود پنج راس تلف می‌شوند بنابراین دام عشایر نیازمند بیمه خاصی است تا عشایر متضرر نشوند.

او اضافه کرد: سالانه حدود ۱۱ هزار تُن گوشت قرمز توسط عشایر استان اصفهان تولید می‌شود.

مدیرکل امور عشایر استان اصفهان با اشاره به کسری ۱۰۰ تا ۱۳۰ هزار تُن کمبود گوشت قرمز در کشور تاکید کرد: تاکنون تولید هزار تُن از کسری گوشت قرمز کشور از طریق تولیدات عشایر در استان اصفهان محقق شده است.

او خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی از صندوق توسعه به حدود یکهزار و ۲۰۰ خانوار پرداخت کردیم که در همین راستا بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار راس بره پرواربندی شده و اکنون وزن بره و گوسفند با وزن بیشتری به بازار کشور عرضه می‌شود.

اسفندیاری بیان کرد: پرواربندی دام هم به نفع عشایر و هم اقتصاد کشور است که خوشبختانه در سال‌های اخیر محقق شده است.

براساس آمار اداره کل امور عشایر استان اصفهان، ۹ هزار و ۶۰۵ خانوار عشایری در استان اصفهان زندگی می‌کنند که این تعداد شامل ایلات قشقایی، بختیاری و عرب جرقویه هستند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید