Iranian Agriculture News Agency

کمبودی در کالای‌های اساسی وجود ندارد

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، گفت: تنظیم بازار و قیمت گذاری تولیدات بخش کشاورزی و دامداری بر عهده سازمان ها و نهاد های وزارت جهادکشاورزی است..

 کمبودی در  کالای‌های اساسی وجود ندارد

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی،  اکبر فتحی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقیبا حضور در برنامه زنده تلویزیونی تراز که از صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی شبکه سهند با موضوع بررسی وضعیت تولید کالاهای اساسی در استان و وظایف سازمان جهادکشاورزی استان در ستاد تنظیم بازار تهیه و پخش شد، ضمن بیان این مطلب افزود: از گذشته تصمیمات و قیمت گذاری کالاهای اساسی بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان های مرتبط در استان ها قرار داشت که در یک مقطع زمانی با ابلاغ قانون تجمیع وظایف جهاد کشاورزی، دبیرخانه ستاد قیمت گذاری استان به جهادکشاورزی واگذار شد.

وی، ادامه داد: بعد از دو سال با صلاحدید سران سه قوه همه این وظایف به ادارات استانی وزارت صمت برگشت داده شد اما اخیراً با تصویب ستاد اقتصادی دولت، تنظیم بازار کالاهای اساسی بخش کشاورزی اعم از مواد پروتئینی که به صورت عمده عرضه می شود به عهده وزارت جهادکشاورزی و سازمان های زیر مجموعه استانی واگذار گردیده که سازوکارهای لازم در حال طراحی می باشد تا نظارت در سطح عمده فروشی به درستی انجام شود.

 فتحی اضافه کرد: وظایفی که تا به اینجا به وزارت جهاد کشاورزی محول شده طبیعتاً در راستای تامین محصولات کشاورزی بوده که عمدتاً شامل محصولات سفره های مردم مانند پروتئین ها و لبنیات و اقلام دیگر مثل میوه و سبزیجات می باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با قدردانی از زحمات کشاورزان زحمتکش، گفت: ابتدا از درگاه الهی و سپس از کشاورزان و دامداران عزیز تقدیر و تشکر می کنم که با زحمات آنها از لحاظ تامین مواد غذایی با مشکلی مواجه نیستیم و محصولات غذایی اعم از انواع گوشت گرفته تا شکر، آرد، محصولات لبنی و سایر اقلام به وفور در سطح بازار جهت استفاده مصرف کنندگان عرضه می شود.

وی با اشاره به وجود تحریم ها و از طرف دیگر شیوع ویروس منحوس کرونا در کشور، اظهار نمود: در چنین شرایطی تولید کنندگان با محدودیت های مختلفی مواجه هستند اما همچنان به تولید محصولات خود ادامه می دهند.

 فتحی در ارتباط با قیمت گذاری محصولات کشاورزی نیز عنوان کرد: قانون گذار از بدو تشکیل وزارت جهاد کشاورزی، پیش بینی های لازم برای قیمت گذاری محصولات کشاورزی را در بستر عرضه و تقاضا بررسی و تعیین کرده است. بنابراین زمانی که تولید مازاد وجود داشته باشد، دولت برای جلوگیری از زیان تولید کننده؛ توسط شرکت های پشتیبانی وزارت جهادکشاورزی اقدام به خرید و دپو محصولات کرده و زمانی که عرضه محصول با کاهش روبرو شود این محصولات را به بازار برمی گرداند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به مشکلات موجود در سیاست کاری وزارت جهادکشاورزی پرداخت و گفت: متاسفانه برخی مواد اولیه مانند خوراک دام برای تولید، به صورت واردات به دست کشاورزان و دامداران می رسد و چون در واردات مسائلی مانند تغییر نرخ ارز وجود دارد، قیمت نهایی محصول تغییر و در نوسان می باشد.

وی افزود: وجود تورم، پیدایش ویروس کرونا و به سبب آن تعطیلی بنادر و برخی بازارها و همچنین تحریم ها از دیگر عوامل نوسان در قیمت محصولات کشاورزی و دامداری می باشد.

 اکبر فتحی با اشاره به سامانه بازارگاه و به روز رسانی اخیر این سامانه، گفت: دامداران، مرغداران و مردم عزیز باید توجه داشته باشند که از اوایل آبانماه مرغ گوشتی هم به سامانه اضافه شده و مرغداران می توانند به صورت مستقیم با ورود به این سامانه سهمیه خود را که به ازای هر قطعه مرغ 1.5 کیلوگرم سویا و 2.5 کیلوگرم ذرت، دریافت نمایند که امیدواریم این امر سبب تغییرات مثبت و کاهش قیمت تولیدات مرغداری شود.

وی تاکید کرد: عمده مشکل موجود در بخش دام در ارتباط با سامانه بازارگاه مربوط به دامداری های سنتی می باشد که برای دریافت سهمیه باید مراحل شناسنامه دار کردن دام و پلاک کوبی را طی کنند تا آمار دقیق بدست آید، بعد از آن می توانند سهمیه خود را دریافت کنند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی با انتقاد از تعدد حوزه ها و نهاد های تصمیم گیرنده در بخش قیمت گذاری و تنظیم بازار، گفت: باید مسئولیت در اختیار یک نهاد قرار بگیرد و این نهاد بر صفر تا صد فرآیند برنامه ریزی و اجرا، نظارت کامل داشته باشد و در نهایت همین نهاد پاسخگوی مشکلات و مسائل باشد.

وی در بخش پایانی سخنان خود ضمن تشکر از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج در ورود به موضوع کنترل قیمت‌ها و مبارزه با گرانفروشی ها و استفاده از ظرفیت های بسیج در این راستا، آن را امر مبارکی دانست و تصریح نمود: بسیج به عنوان تشکیلات گسترده مردمی از همه ظرفیت‌های خود استفاده خواهد کرد و در کنار دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و صمت خواهد بود و در زمینه نظارت بر زنجیره تامین، تولید و توزیع در کنار وزارتخانه‌ها است و هماهنگی‌های لازم انجام شده و شهرستان‌ها نیز آماده هستند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گفت: به امید خدا، اقداماتی که طی روزهای گذشته انجام شده در طول روزهای آتی باعث کاهش قیمت محصولات کشاورزی و دامداری خواهد شد.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید