Iranian Agriculture News Agency

پیشرفت 90درصدی طرح زهکشی آب‌های شمالغرب در کردستان

رییس سازمان جهاد کشاوری کردستان گفت: از سال ۱۳۹۴ تاکنون ۳۲۸ میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای طرح زهکشی آب‌های شمالغرب در این استان هزینه شده و متوسط پیشرفت فیزیکی این طرح نیز ۹۰ درصد است.

پیشرفت 90درصدی طرح زهکشی آب‌های شمالغرب در کردستان
 

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان محمدفرید سپری  رییس سازمان جهاد کشاوری کردستان، گفت : قبل از اجرای طرح زهکشی آب‌های شمالغرب در کردستان، اراضی بصورت دیم کشت و محصولات غالب منطقه شامل گندم، جو و نخود بود.

وی اضافه کرد: پس از اجرای شبکه‌های فرعی در این اراضی پیش بینی می‌شود هفت هزار و ۵۰۰ هکتار به باغات مثمر تبدیل و در ۹ هزار و ۳۱۰ هکتار باقی‌مانده نیز زراعت به صورت آبی کشت ‌شود.

سپری افزود: با اجرای این طرح نقطه عطفی در توسعه و رونق کشاورزی استان بوجود می‌آید  بطوریکه با تبدیل هر هکتار اراضی دیم به آبی و توسعه باغات و زراعت آبی، تولید در واحد سطح به میزان قابل توجهی افزایش یافته که این امر تاثیر بسزایی در ارتقای درآمد بهره‌برداران و اشتغالزایی دارد.  

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: پیش‌بینی می شود با اجرای این طرح برای چهار هزار و ۸۶۲ نفر اشتغال مستقیم و هفت هزار و ۲۹۳ نفر اشتغال غیر مستقیم در مجموع ۱۲ هزار و ۱۵۵ نفر شغل ایجاد ‌شود که این امر در کاهش نرخ بیکاری موثر بوده و راه را برای توسعه پایدار کشاورزی هموار می‌کند.

سپری تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود در صورت تامین اعتبار پروژه ۱۰ هزار هکتار از اراضی طرح، در پاییز سال جاری آماده بهره‌برداری شود و در صورت تامین بقیه اعتبارات بخش دوم اراضی شامل ۶ هزار و ۸۱۰ هکتار نیز تا بهار سال ۱۴۰۰ به اتمام رسیده و به مرحله بهره‌برداری برسد.

وی گفت: مطابق بررسی‌های به عمل آمده جهت اتمام کل پروژه به اعتباری حدود ۲ هزار میلیارد ریال نیاز است.

گفتنی است؛حسب منویات رهبر معظم انقلاب و در راستای استفاده بهینه از پتانسیل آب‌های سطحی در حوضه های مرزی کشور و مهار و کنترل این نعمت خدادادی، طرح جامع شبکه های آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب  کشور در سال ۱۳۹۳ با مشارکت وزارت‌های نیرو و جهاد کشاورزی شروع شده است.

 

حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری ۲۳ مرداد امسال در هجدهمین هفته از افتتاح طرح‌های مهم ملی عمرانی، تولیدی و زیربنایی با شعار «تدبیر و امید برای جهش تولید» گفته بود:یکی از آرزوهای ما در دوران جنگ این بود تا مردم مناطق مرزی بتوانند از سرزمین خود به بهترین وجه بهره‌برداری کنند که امروز این آرزو با افتتاح آبیاری و زهکشی ۲۳ هزار هکتار از اراضی حاصلخیز این کرمانشاه و ایلام به بار نشست.

 

در استان کردستان نیز این طرح در سال ۱۳۹۴ با سه طرح در سطح ۲ هزار ۹۳۰ هکتار شروع شد که با پیگیریهای مداوم و مستمر استاندار، نمایندگان مردم استان کردستان در مجلس شورای اسلامی و جهاد کشاورزی سطح پوشش این طرح سال ۱۳۹۵ به ۱۶ هزار و ۸۱۰ هکتار در سه شهرستان سنندج، کامیاران و مریوان افزایش یافت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید