Iranian Agriculture News Agency

کمبود شیر در اصفهان/ امکان افزایش قیمت به ۶ هزار تومان

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی اصفهان گفت: عدم تامین نهاده های دامی و تورم از علل کاهش تولید شیر در اصفهان است و گمانه زنی می شود قیمت هر لیتر شیر به ۶ هزار تومان افزایش یابد.

کمبود شیر در اصفهان/ امکان افزایش قیمت به ۶ هزار تومان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، حسین ایراندوست، دلیل کمبود شیر در بازار اصفهان را تقاضای تولیدکنندگان نسبت به افزایش قیمت دانست و اظهار داشت: در حال حاضر تنها کارخانه جات بزرگ لبنی به تولید شیر اقدام می‌کنند اما کارخانه جات کوچک در چند روز اخیر تولید شیر خود را به حداقل رساندند.

وی افزود: طبق روال گذشته، واحدهای گاوداری به تولید شیر مبادرت می‌ورزند اما به علت محدودیت‌های منابع غذایی، با تولید شیر به میزان انتظار فاصله داریم.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی اصفهان با اشاره به کاهش ۱۰ درصدی تولید شیر در استان اصفهان تصریح کرد: سه نهاده اصلی دام اعم از «جو، کنجاله سویا و ذرت» در گاوداری‌های استان اصفهان تأمین نشد که در کاهش تولید شیر مؤثر است.

وی با اشاره به افزایش تولید شیر در فصل سرما که به علت زایش دام و کاهش تقاضای محصولات لبنی است، اظهار داشت: به طور معمول با تغییر فصل گرما به سرما، همواره شاهد افزایش تولید ۱۰ الی ۱۵ درصدی شیر هستیم که متأسفانه امسال به علت عدم تأمین ۱۰۰ درصدی نهاده‌های دامی، این افزایش تولید میسر نیست.

تولید شیر مقرون به صرفه نیست

ایراندوست به عامل تورم و نقش آن در تولید شیر هم گریزی زد و گفت: در حال حاضر، تولید شیر، گران‌تر از عرضه است که با توجه به محدودیت‌های یارانه ای در عرضه نهاده‌های دامی تولید شیر برای فعالان این حوزه مقرون به صرفه نیست.

وی افزود: طبق مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار کشور، هر لیتر شیر خام یک هزار و ۹۵۰ تومان به اضافه هفت درصد به بازار عرضه می‌شود که در نهایت هر لیتر شیر سه هزار و ۱۰۰ تومان برای تولید کننده رقم می‌خورد و این شیر، توسط صنایع لبنی چهار هزار و ۵۰۰ تومان به بازار عرضه می‌شود که این قیمت، مورد اعتراض فعالان این حوزه است.

قیمت شیر توسط ستاد تنظیم بازار کشور اعلام می‌شود

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی اصفهان باز هم به محدودیت‌های عرضه یارانه ای نهاده‌های دامی به تولید کنندگان شیر تاکید کرد و گفت: عدم تخصیص کامل نهاده‌های دامی یارانه ای، علت اصلی افزایش قیمت هر لیتر شیر در آینده نزدیک خواهد بود که منتظر اعلام نتیجه در ستاد تنظیم بازار کشور خواهیم بود.

وی در پاسخ به این سوال که علت محدود شدن عرضه شیر در اصفهان به یک کارخانه چیست، گفت: عرضه شیر توسط کارخانه جات بزرگ به علت این است که این کارخانه‌ها محصولات فانتزی لبنی تولید می‌کنند و هرچقدر هم شیر را گران بخرند می‌توانند هزینه را در سایر محصولات لبنی جبران کنند و تعهد خودشان را نسبت به نهاده‌های دامی یارانه ای ادا کنند.

ایراندوست به درخواست تولید کنندگان بخشهای کوچک تولید شیر در اصفهان برای افزایش قیمت شیر اشاره‌ای کرد و گفت: در حال حاضر درخواست فعالان خرد صنایع شیر و لبنی نسبت به افزایش قیمت توسط ستاد تنظیم بازار کشور و استان رد شده است چراکه افزایش قیمت بر روی شیر، پنیر یواف و ماست دو و نیم درصد که کالاهای یارانه ای است مقدور نبوده و همین موضوع علت کاهش تولید شیر توسط این بخش در هفته اخیر بوده است.

وی به عدم کاهش تولید شیر در فرایند تولیدی تاکید کرد و افزود: چنانچه قیمت شیرخام در ستاد تنظیم بازار کشوری اصلاح شود طبیعی است که شیرپاکتی، ماست و پنیر با افزایش قیمت همراه خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی اصفهان با اشاره به اینکه خوراک دام در گاوداری‌های بزرگ شامل ۶۰ درصد کنسانتره و ۴۰ درصد علوفه است، تصریح کرد: در گاوداری‌های نیمه صنعتی سهم کنسانتره و علوفه خوراک دام به نسبت مساوی ۵۰ درصد است که در مجموع سی درصد خوراک دام به کنجاله سویا، ذرت و جو اختصاص دارد. اگر این ۳۰ درصد به طور کامل به صورت یارانه دولتی تأمین شود بر اساس ادعای فعالان این حوزه هر لیتر شیر، چهار هزار و ۵۰۰ تومان برای تولید کننده تمام می‌شود.

وی افزود: گمانه زنی می‌شود که با تورم ۳۵ درصدی تولید شیر در آینده نزدیک قیمت هر لیتر شیر به ۶ هزار تومان افزایش یابد.

گفتنی است استان اصفهان یکی از قطب‌های تولید شیر در کشور است و از نظر تولید شیرخام در کشور رتبه اول را با تولید سالیانه بالغ بر یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن و رتبه نخست در زمینه تولید شیر به ازای هر رأس گاو شیری را دارد اما طبق بررسی‌های بعمل آمده در یک هفته اخیر قیمت هر لیتر شیر در اصفهان با ۶ هزار تومان هم عرضه شده است و در دو روز اخیر تنها یک شرکت در اصفهان به عرضه شیر پاکتی مبادرت کرده است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید