Iranian Agriculture News Agency

توزیع ۲۵۰ تن بذر گندم و جو اصلاح‌شده بین کشاورزان جاجرمی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جاجرم گفت: با توجه به گذشت ۲ ماه از زمان کشت گندم، توزیع ارقام مختلف بذر گواهی‌شده گندم و ارقام متفاوت جو در سطح شهرستان با حجم بالغ بر ۲۵۰ تن توزیع شد.

توزیع ۲۵۰ تن بذر گندم و جو اصلاح‌شده بین کشاورزان جاجرمی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، ابوالفضل عباسیان افزود: ۵ مرکز توزیع در قالب تعاونی‌های تولید، تعاونی روستایی و بخش خصوصی کار توزیع بذر گواهی‌شده را در سطح شهرستان انجام می‌دهند.

وی افزود: با توجه به گذشت ۲ ماه از زمان کشت گندم توزیع ارقام مختلف بذر گواهی‌شده گندم و ارقام متفاوت جو در سطح شهرستان با حجم بالغ بر ۲۵۰ تن توزیع شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جاجرم گفت: ۵ هزار هکتار از مزارع شهرستان سالانه به زیر کشت غلات اختصاص می‌یابد، مابقی نیاز بذری کشاورزان از بذرهای خودمصرفی بوده  و  بذور خودمصرفی نیز زیر نظر کارشناسان با برگزاری کلاس‌های توجیهی با قارچ‌کش‌های رایج علیه بیماری سیاهک آشکار و پنهان ضدعفونی و استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: عملکرد بالا، مقاومت به زنگ زرد و سایر بیماری‌های برگی، مقاومت به ورس، مقاومت به ریزش دانه، یکنواختی، همرسی و زودرسی و مقاومت به خشکی آخر فصل، از اهم مزایای ارقام بذرهای معرفی‌شده است.

عباسیان خاطرنشان کرد: استفاده از ارقام گواهی‌شده، به‌کارگیری کارنده ها با کشت در کف جوی، شیوه‌های کشت جدید و به‌کارگیری توصیه‌های کارشناسان بخش کشاورزی می‌تواند گام مهمی در دسترسی به امنیت غذایی و جهش تولید برداشته شود.

گفتنی است، کشت گندم در جاجرم از نیمه مهرماه آغاز و معمولاً تا اوایل آذرماه تداوم دارد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید