Iranian Agriculture News Agency

لزوم استفاده دو منظوره از استخرهای پلیمری پرورش ماهی

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، گفت: شهرستان سراب، قطب شیلات استان آذربایجان شرقی بوده و مقام اول و دومی استان به شهرستان سراب اختصاص دارد.

لزوم استفاده دو منظوره از استخرهای پلیمری پرورش ماهی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در جلسه ای که در خصوص بررسی مسائل و مشکلات شیلات و امور آبزیان شهرستان سراب با حضور داوودی رئیس مجمع نمایندگان مردم آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی و  حسن یحیوی فرماندار شهرستان و تعدادی از بهره برداران و پرورش دهندگان ماهی در محل فرمانداری شهرستان سراب برگزار شد ، ضمن بیان این مطلب افزود: اقتصاد مقاومتی، رونق تولید، جهش تولید و هر عنوانی که برای سال نامگذاری می شود، بدون حضور پویا و فعالیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی، فرمانداران و مدیران جهادکشاورزی شهرستانها معنا و مفهومی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: بررسی و حل و فصل مشکلات بخش کشاورزی استان برعهده شما عزیزان می باشد و متولیان کشاورزی آذربایجان شرقی تنها اجرا و عملیاتی نمودن تصمیمات اتخاذ شده توسط مسئولین بلند پایه استانی و کشور را برعهده دارند.

 فتحی اضافه کرد: متاسفانه به علت پاره ای نارسایی ها در بعضی موارد موجب بوجود آمدن مشکلاتی در زیرمجموعه های بخش کشاورزی از جمله در حوزه شیلات و امور آبزیان و آبیاری تحت فشار در استان و شهرستان سراب شده است که باید با اعمال تمهیدات لازم و مفید حل و فصل شوند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در بخش دیگری از سخنان خود در ارتباط با تهیه خوراک ماهی و مشکلات شهرستان در این خصوص، گفت: با توجه بر این موضوع که درصدی از سویا در خوراک ماهی مورد استفاده قرار می گیرد و با عنایت بر این نکته که سهمیه نهاده های دام و طیور و خوراک ماهی هر شهرستان به کارخانجات تهیه خوراک ماهی واگذار می شود، در صورت تمایل مدیریت شهرستان مبنی بر دریافت مستقیم خوراک ماهی می تواند در قالب تعاونی اقدام به تاسیس تشکیلات مربوط به این امر نموده و براساس تعداد متقاضیان و بهره برداران که دارای پروانه بهره برداری هستند با ثبت درخواست در سامانه بازارگاه نسبت به دریافت خوراک مورد نیاز خود اقدام نمایند.

 فتحی در ارتباط با سرمایه در گردش نیز، اظهار کرد: مدیریت شهرستان سراب باید از ظرفیت بنیادهای ذینفع در این خصوص استفاده بهینه نماید خوشبختانه در ارتباط با سرمایه در گردش با محدویت منابع مواجه نیستیم، مشکلات پرورش دهندگان ماهی و آبزیان نیز از جمله چک های برگشتی باید در قالب ستاد تسهیل حل شوند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تصریح نمود: ستاد تسهیل یک ستاد قانونی است و تصمیمات اتخاذ شده در این ستاد برای تمامی ارگانها و دستگاههای عضو لازم الاجرا می باشد.

 فتحی در بخش پایانی سخنان خود در خصوص استخرهای پلیمری موجود در شهرستان سراب که در راستای توسعه صنعت شیلات در شهرستان ایجاد شده اند، گفت: با توجه به نیاز کشور به تولید بیشتر و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر جهش تولید، در هر جایی که بتوان از این استخرها بصورت دو منظوره استفاده نمود، مثلاً هم در امور مربوط به شیلات و هم در زراعت و باغبانی؛ باید به نحو احسن از این استخرها بهره برداری کرد.

وی، استفاده بهینه از آب کشاورزی و کمک به اقتصاد خانوار کشاورزان را از مهمترین مزایای مزارع دو منظوره بیان کرد و گفت: استخرهای ذخیره آب کشاورزی به منظور ذخیره کردن آب برای فعالیت‌های کشاورزی در کنار چاه های آب احداث می شوند که با تمهیداتی در مهندسی این استخرها برای پرورش ماهی قابل استفاده است که در این سیستم آب قبل از اینکه وارد زمین‌های کشاورزی شود در این استخرها برای پرورش ماهی استفاده می شود.

گفتنی است استخرهای ذخیره که در آن ماهی پرورش داده می شود، کود ملایمی را برای زمین‌های کشاورزی تامین می کنند و طبق برآورد انجام شده حدود 150 کیلوگرم به ازای هر تن تولید ماهیان سردآبی در مصرف کودهای فسفاته و نیتراته صرفه جویی می شود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید