Iranian Agriculture News Agency

اجرای طرح تلقیح مصنوعی دام سبک توسط جهاددانشگاهی در خراسان شمالی

مدیر مرکز خدمات تخصصی دام جهاد دانشگاهی خراسان شمالی از انجام عملیات اصلاح نژاد گله‌های گوسفند در شهرستان شیروان برای تعداد ۱۲۷۴ راس دام با همکاری پژوهشکده زیست فناوری رویان جهاددانشگاهی خبر داد.

اجرای طرح تلقیح مصنوعی دام سبک توسط جهاددانشگاهی در خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، عبدالحسن ایزدی با اشاره به اینکه مقرر شده است در سال جاری برای ۱۲۷۴ راس دام سبک در شهرستان شیروان، عملیات اصلاح نژاد دام انجام شود، بیان کرد: این طرح با هدف افزایش بهره وری و تولید در گله‌های گوسفند و افزایش راندمان از طریق انتقال ژن چند قلوزایی با استفاده از اسپرم همو افشار انجام می شود.

وی ادامه داد: اصلاح نژاد گله‌های بومی از طریق انتقال ژن چند قلوزایی انجام می شود و افزایش بهره‌وری و افزایش راندمان تولید و افزایش وزن روزانه دام از ثمرات این طرح است.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت آموزش در حوزه پرورش دام سبک افزود: از ابتدای تیرماه سال جاری تاکنون، برای ۲۲۷ نفر دوره آموزشی دام سبک برگزار شده است.

ایزدی با اشاره به همکاری مشترک جهاددانشگاهی و کمیته امداد امام خمینی (ره) در استان برای اجرای طرح راهبری شغلی برای مددجویان کمیته امداد استان نیز اظهار کرد: تاکنون جلسات توجیهی در حوزه بهداشت و ضدعفونی جایگاه دام، شعله افکنی، خرید دام مناسب عاری از بیماری، مدیریت تغذیه و مراقبت های ویژه آبستنی، مدیریت و مراقبت بعد از زایش، انتقال ژن چندقلوزایی، تهیه و خرید کنسانتره برای دامداران انجام شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید