Iranian Agriculture News Agency

افزایش ۲۰ درصدی تولید انار در کردستان

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی کردستان گفت: یک هزار و ۲۵۰ بهره بردار کردستانی از ۵۹۰ هکتار انارستان خود، مشغول برداشت انار هستند.

افزایش ۲۰ درصدی تولید انار در کردستان

 

به گزارش خبرنگار ایانا در  استان کردستان،، مدیر باغبانی جهاد کشاورزی کردستان گفت: یک هزار و ۲۵۰ بهره بردار کردستانی از ۵۹۰ هکتار انارستان خود، مشغول برداشت انار هستند.

زاهد حاجی میرزایی افزود: پیش بینی می‌شود امسال هشت هزار و ۲۳۶ تُن انار برداشت شود که در مقایسه با سال قبل ۲۰ درصد افزایش خواهد داشت.

حاجی میرزایی افزود: از این میزان ۶ هزار و ۳۰۰ تن معادل ۷۳ درصد در شهرستان سروآباد تولید می‌شود و سنندج و کامیاران نیز در جایگاه ه‌های بعدی تولید این محصول هستند.

وی گفت: از تعداد یک هزار و ۲۵۰ بهره بردار انار تعداد یک هزار و ۱۰۰ بهره بردار مربوط به شهرستان سروآباد است.

حاجی میرزایی در مورد توسعه انارستان‌های استان گفت: در حال حاضر در سروآباد ۲۰۰ هکتار برای توسعه انارستان در نظر گرفته شده و در شهرستان سنندج نیز در منطقه سیروان پتانسیل احداث ۵۰ هکتار انارستان وجود دارد.

حاجی میرزایی افزود: برنامه سازمان جهاد کشاورزی توسعه سالانه بیش از ۳۰ هکتارانارستان در کردستان است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی گفت: استان کردستان فاقد فرآوری صنعتی انار بوده، اما بصورت سنتی حدود ۳۰ درصد انار استان فرآوری می‌شود و ۷۰ درصد بصورت تازه خوری مصرف می‌شود.

وی خاطرنشان کرد تاکنون در زمینه صادرات انار در استان اقدامی صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد: انارستان‌های کردستان بیشتر در مناطق گرمسیری که دارای بیش از پنج ماه گرم و تابستان‌های طولانی هستند، احداث شده البته ایجاد باغات انار در سطوح شیبدار و کوهستانی استان سابقه دیرینه‌ای دارد ضمن اینکه ۸۰ درصد انار تولید شده به صورت تازه خوری مصرف می‌شود.

وی مهمترین ارقام انار تولیدی در کردستان را ملس، رباب، محلی اورامان، شیرین ساوه و شیشه کپ برشمرد و افزود: هم اکنون کردستان رتبه هفدهم کشوری را در زمینه تولید انار به خود اختصاص داده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید