Iranian Agriculture News Agency

ایجاد وقفه در برداشت گوجه موجب افزایش قیمت آن شده است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: به طور معمول از زمان کاشت تا برداشت و رسیدن به بازار شاهد وقفه ای کوتاه در توزیع محصول گوجه در بازار هستیم که این موجب کاهش عرضه و افزایش قیمت آن شده است.

ایجاد وقفه در برداشت گوجه موجب افزایش قیمت آن شده است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، اصغر رستمی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: به طور معمول از زمان کاشت تا برداشت و رسیدن به بازار شاهد وقفه ای کوتاه در توزیع محصول گوجه در بازار هستیم که این موجب کاهش عرضه و افزایش قیمت آن شده است.

رستمی در خصوص دلایل کمبود گوجه و افزایش قیمت آن در بازار، اظهار کرد: به دلیل اینکه در کشور شاهد وقفه ای در برداشت و رسیدن محصول گوجه بعدی به بازار هستیم، امروز شاهد کمبود و بعضا افزایش قیمت آن هستیم.

وی با بیان اینکه ابتدا باید گوجه مناطق گرمسیر وارد بازار شود، افزود: به طور معمول از زمان کاشت تا برداشت و رسیدن به بازار شاهد وقفه ای کوتاه در توزیع محصول گوجه بازار هستیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه محصول گوجه اصفهان در شهریور ماه برداشت شد و برداشت های دیگر این محصول به بهار موکول می شود، گفت: البته بقیه استان ها در حال تولید گوجه هستند که وارد بازار می شود، اگرچه ممکن است شاهد وقفه از تولید تا توزیع محصول باشیم.

وی درباره گرانی گوجه در بازار، توضیح داد: وقتی عرضه گوجه در بازار کم و تقاضای محصول بالا باشد، طبیعتا قیمت محصول افزایش می یابد و کمبود عرضه صرفا به دلیل رسیدن مراحل تولید است.

رستمی یادآور شد: میزان کشت گوجه استان اصفهان در سال زراعی گذشته ۱۵۰۰ هکتار بود.

وی درباره اینکه چرا همچنان کشاورزان اصفهان بر کشت گلخانه ای چنین محصولاتی مقاومت می کنند، اظهار کرد: توسعه کشت های گلخانه ای و انتقال بخشی از تولید سبزی و صیفی از فضای باز به فضای گلخانه ای در دستور کار استان قرار دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تاکید کرد: اینکه کشت گلخانه ای تا چه حد باید توسعه یابد و فرهنگ مصرف کشت های گلخانه ای در کل استان یا کشور مطابق با نیاز و سلیقه مردم است، باید بررسی شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سطح زیر کشت گلخانه های استان شامل سبزی، صیفی، گوجه، خیار، فلفل دلمه‌ای و ... حدود ۲۱۰۰ هکتار است، تصریح کرد: با توجه به تنوع محصولات، نیازمند توسعه کشت گلخانه ای هستیم که موجب کاهش ریسک پذیری و پاسخگویی به نیاز بازار می شود.

رستمی ادامه داد: با توجه به اینکه بیشتر محصولات گلخانه ای لوکس و جنبه صادراتی دارد، همچنان نیاز به تولید سبزی و صیفی در فضای بازار و سنتی داریم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید