Iranian Agriculture News Agency

افزایش کار آفرینی در بخش کشاورزی با ایجاد کسب و کارهای خانگی

کسب و کارهای خانگی نقش قابل توجهی در افزایش ثروت و رشد اقتصادی یک جامعه و توسعه سرمایه اجتماعی آن دارند و فرصتهای کسب و کار خانگی باعث خود اشتغالی در راستای رفع کاستی ها و تأمین نیازهای محلی یک اقتصاد شده و راه را برای توسعه پایدار اقتصادی در بخش کشاورزی هموار می‌کنند.

افزایش کار آفرینی در بخش کشاورزی با ایجاد کسب و کارهای خانگی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، در دنیای امروز با توجه به افزایش سریع جمعیت و لزوم توجه به اشتغال­زایی کافی برای نیروی کار باسواد و عظیم و در حال افزایش در جامعه لازم است از راهکار های مناسب و درخور توجه برای پویایی اقتصاد خانوار های روستایی استفاده کرد.

کسب و کارهای خانگی یا همان مشاغل خانگی راهکاری مهم برای تحقق این هدف محسوب می­ شود. قابلیت انجام این نوع کسب و کار به دلیل داشتن مزایای بسیاری از قبیل توازن بین مسوولیت اعضای خانواده و اشتغال آنان و ایجاد زمینه­ های کسب و کار خانوادگی و امکان انتقال تجارب از طریق آموزش غیر رسمی به شیوه استاد شاگردی بین اعضای خانواده مورد توجه ویژه واقع می گردد.

کسب و کار خانگی آن دسته از فعالیت‌هایی هستند که توسط عضو یا اعضای خانواده در فضای مسکونی یا روستایی در قالب یک طرح کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحدهای مسکونی همجوار شکل گرفته و منجر به تولید خدمت یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می‌شوند. 

این نوع فعالیت ها اغلب داخل تجارت های خیلی کوچک جای می‌گیرند و به‌طور معمول برای نامیدن فعالیت تجاری که در درجه اول در محل سکونت یا محل مسکونی قرار دارد یا متمرکز که در  مخیط خانه است، استفاده می‌شود. به علاوه اغلب مالک یا مالکان کسب و کار خانگی، در محل قرار  اگرچه فعالیت های مشاغل خانگی اغلب جزو بخش پنهان و غیررسمی اقتصاد  در جامعه هستند، این نوع فعالیت ها نقش قابل توجهی در افزایش ثروت و رشد اقتصادی یک جامعه و توسعه سرمایه اجتماعی آن دارند.

نماینده سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری در بخش توسعه فن‌آوری وبازاریابی محصولات کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا در شهرکرد گفت: فرصت‌های کسب و کار خانگی باعث خود اشتغالی در راستای رفع کاستی ها و تأمین نیازهای محلی یک اقتصاد شده و راه را برای توسعه پایدار اقتصادی در بخش کشاورزی هموار می‌کنند.

یاسر رحیمیان افزود : مشاغل خانگی می‌توانند اشتغال‌زایی خوبی را به دنبال داشته و به‌ نوعی کارآفرینانه باشند، همچنین این مشاغل به دلیل نیاز به حجم پایین سرمایه‌گذاری و سودآوری مطلوب، بسیار مورد توجه و استقبال قرار می‌گیرد و برای خانوارهای کم‌درآمد و بیکار، منبع درآمدی خوبی محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد :عرضه محصولات ارگانیک مانند محصولات گلخانه‌ای، تخم مرغ، گوشت سفید و قرمز و غیره ازجمله مواردی هستند که در بحث مشاغل خانگی بسیار مورد استقبال قرار گرفته و از سوی وزارت جهاد کشاورزی به خوبی حمایت می‌شوند.

رحیمیان تصریح کرد: شناسایی و توسعه ظرفیت های کسب و کار و مشاغل خانگی در جهت توسعه فرصت های شغلی، کاهش هزینه های تولید و  افزایش خدمات برای حضور فعال و مستمر در بازار رقابتی، افزایش بهره وری و افزایش سرمایه و بهبود درآمد خانگی، ارتقاء مدیریت کسب و کار مشاغل خانگی از طریق پیوند با بنگاه های بالادستی و تشکل های خوشه ای، اتحادیه ها و نهایتا تسهیل مقررات مربوط به کسب و کار خانگی از جمله اهداف  ایجاد فرصت های شغلی در بخش مشاغل خانگی در وزارت جهاد کشاورزی است که باید توجه ویژه ای به آن داشت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید