Iranian Agriculture News Agency

کاهش ۱۰ درصدی تولید انار در استان اصفهان

کارشناس محصولات نیمه گرمسیری و اراضی شیبدار معاونت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان از کاهش تولید ۱۰ درصدی انار به علت تاخیر در گل‌دهی درختان خبر داد.

کاهش ۱۰ درصدی تولید انار در استان اصفهان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، مصطفی طیاری با اشاره به وضعیت برداشت انار در استان اظهار داشت: انار در اوج برداشت است و تا اواخر آبان‌ ماه در استان اصفهان به پایان می‌رسد و چنانچه شرایط جوی بدون بارندگی و سرمای شدید ادامه پیدا کند نگرانی باغداران کمتر خواهد بود و با فاصله انارهای خود را برداشت می‌کنند.

وی افزود: در صورتی که بارندگی و سرما در استان حاکم شود، آنها مجبور هستند هر چه زودتر محصول خود را برای جلوگیری از سرمازدگی و ترک خوردگی برداشت کنند.

کارشناس محصولات نیمه گرمسیری و اراضی شیبدار معاونت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه پاییز کم بارشی را داریم، گفت: سرمای ناگهانی مهرماه باعث مشکلاتی برای باغداران شد ولی به یک باره با تغییر دما مواجه شدیم و این گرما برای انار که بیشتر بر روی درخت بماند بهتر است ولی برای سایر محصولات از جمله زعفران مشکل ساز خواهد شد.

وی تصریح کرد: امسال به علت تاخیر در گل‌دهی درختان انار تولید انار ممتاز در استان اصفهان کاهش یافت و نسبت به سال گذشته شاهد کاهش 10 درصدی تولید انار هستیم.

طیاری ادامه داد: چنانچه در طول یک سال مشکلی به وجود نیاید برداشت انار به تولید 18 تن در هر هکتار می‌رسد ولی امسال به طور میانگین حدود 10 و تن و نیم در هکتار برآورد شده که به 74 هزار تن می‌رسد.

وی با اشاره به تولید انار در 15 شهرستان استان اظهار داشت: شهرستان‌های شهرضا، کاشان، نطنز و اردستان 4 شهرستان‌های عمده تولید انار در استان اصفهان هستند که همه ساله انارهای خوبی در این مناطق تولید و به بازار عرضه می‌شود.

کارشناس محصولات نیمه گرمسیری و اراضی شیبدار معاونت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان خاطرنشان کرد: مبلغ هر کیلو انار ممتاز در استان اصفهان به صورت خرده فروشی بالای 15 هزار تومان است و به علت شرایط کرونا و کاهش مسافر بازار انار به صورت مطلوب نیست.

وی افزود: بعد از سرمای شدید سال 1386 حدود 85 درصد درختان انار در استان کف‌بر شدند و سپس شروع به رشد مجدد کردند و به مدت 3 تا 4 سال زمان نیاز دارد تا به فاز اقتصادی و بهره وری وارد شود و اگر در این مدت مشکلی به وجود نیاید تولید انار بعد از گذشت 8 سال به سطح مطلوب خواهد رسید.

طیاری با بیان اینکه انار یک محصول نیمه گرمسیری است، گفت: کشت در نواحی حاشیه‌ای کویر و بعضی از مناطق استان به نحوی است که در زمستان احتمال بروز سرمای خارج از توان انار وجود دارد و سرمای زیر 15 درجه و به ویژه سرماهای ناگهانی یک شبه، ضربه سنگینی به درختان انار خواهد زد.

وی ادامه داد: درختان انار به سرعت خود را بازیابی می‌کنند و خسارت‌های وارد شده هر چند سال یک بار به مدت کوتاه تری نسبت به سایر درختان می‌تواند به حالت اول برگردد.

کارشناس محصولات نیمه گرمسیری و اراضی شیبدار معاونت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: برای یکدست شدن باغات انار اقداماتی در حال انجام است و به سمت تولید انار تجاری پیش خواهیم رفت و همچنین برای کاهش آفات، آفتاب سوختگی، ترک خوردگی و دیگر مشکلات تولید انار فعالیت‌هایی انجام می‌شود تا انار با کیفیتی به دست مشتری برسد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید