Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد:

شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان H5N8 در یک فارم مرغ گوشتی در ژاپن

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در گزارشی از رخداد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان H5N8 در یک فارم مرغ گوشتی در ژاپن و اقدامات انجام شده و هشدارهای لازم در این خصوص خبر داد.

شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان H5N8 در یک فارم مرغ گوشتی در ژاپن

به گزارش ایانا، علی‌صفر ماکنعلی رئیس سارمان دامپزشکی کشور اظهار کرد: در مورخ 4 نوامبر 2020 میلادی مصادف با 14 آبان ماه سال جاری، اداره محلی دامپزشکی واقع در استان کاگاوا واقع در کشور ژاپن از یک فارم مرغ گوشتی خانگی گزارشی در مورد افزایش تعداد پرندگان تلف شده دریافت کرد.

وی با بیان اینکه نمونه های استاندارد اخذ و به آزمایشگاه اداره دامپزشکی محلی (مرکز خدمات بهداشتی دام Seibu؛ LHSC) ارسال شدند و نمونه‌های جمع آوری شده از پرندگان مرده از نظر کیت‌های جذب آنتی ژن از نظر ویروس آنفلوانزا A مثبت بودند گفت: این اداره محلی دامپزشکی در 5 نوامبرLHSC آزمایش‌های RT-PCR و RRT-PCR را انجام داد و تایید کرد که نوع H5 است.

ماکنعلی با بیان اینکه در 6 نوامبر ( امروز 16 آبان ماه) ، انستیتوی ملی بهداشت حیوانات (NIAH) آزمایش‌های تکمیلی را انجام و تأیید کرد که عامل آن ویروس H5N8 است و از نوع آنفلوانرای فوق حاد پرندگان است تاکید کرد: معدوم سازی همه پرندگان حساس در فارم آلوده در حال اجراست و محدودیت های جابجایی و حمل و نقل به ترتیب در شعاع 3 کیلومتری و 3-10 کیلومتری مزرعه فارم آلوده برای مزارع اعمال می‌شود. رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه مقامات محلی در غرب ژاپن پس از تأیید شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان برای نخستین بار پس از نزدیک به 3 سال در این کشور، روز پنجشنبه اقدام به کشتار حدود 330 هزار قطعه مرغ کردند گفت: دولت محلی استان کاگاوا به مزارع مرغداری در شعاع 3 کیلومتری محل آلوده در میتوویو دستور داد که مرغ و تخم مرغ را جابجا نکنند و در حال بررسی همه جانبه برای مشخص کردن منشاء آلودگی و این نکته هستند که آیا آلودگی در مکان های دیگر رخ داده است یا خیر؟

به گفته وی، انتقال پرندگان و تخم مرغ از مزارع در شعاع 10 کیلومتری خارج از منطقه ممنوع گردیده و در فارم آلوده در روز چهارشنبه در مجموع طی یک دوره چهار روزه تعداد 3800 مرغ تلف شده اند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه این اقدامات حدود 4.62 میلیون قطعه مرغ را در 115 مزارع در شعاع 10 کیلومتری پوشش می دهد، تصریح کرد: البته طبق گفته دولت استانی تا صبح روز پنجشنبه گزارشی از تلفات دسته جمعی طیور در این منطقه گزارش نشده است، اما نیروی زمینی ارتش به درخواست دولت محلی به این عملیات پیوسته اند. وزارت محیط زیست هشدار سراسری خود را برای پرندگان وحشی به بالاترین سطح در سه سطح افزایش داد. این هشدار هفته گذشته به دنبال شیوع آنفلوانزای مرغی در کره جنوبی به سطح دو افزایش یافت.

ماکنعلی تصریح کرد: احتمال درگیری مزارع مرغ گوشتی حدود 1به 65 نسبت به مزارع مرغ تخمگذار است و از آنجا که این ویروس امکان درگیری فارم‌‎های مرغ گوشتی را دارد؛ لذا ضروری است سیستم رصد و پایش غیر فعال در مرغداری‌های گوشتی به دقت مد نظر قرار گیرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید