Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان:

صدو11 تن بذر ماشک در کردستان تامین شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان، با اشاره به آغاز کشت ماشک به عنوان بخشی از طرح‌های جهش تولید در دیمزارها گفت: هم اکنون برای اجرای این طرح ۱۱۱ تن انواع بذر این محصول تامین شده و در حال توزیع بین بهره‌برداران است.

صدو11 تن بذر ماشک در کردستان تامین شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، محمدصالح احمدی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان، اظهار داشت: طبق طرح جهش تولید در دیم زارها، کردستان در کشت محصول ماشک در سال اول زراعی این طرح (۱۳۹۹ - ۱۴۰۰ ) پنج هزار هکتار سهم دارد که انتظار می‌رود با تحقق این تحول  و جهش تولید در دیمزارهای استان محقق شود.

وی با اشاره به اینکه برای اجرای این طرح سال جاری ۵۰۰ تن انواع بذر نیاز بوده که ۱۱۱تن آن تامین شده است، افزود: تاکنون ۵۵۳ هکتار از این میزان زیر کشت رفته که ۲۵ هکتار آن ویژه تولید بذر شامل سه رقم پانونیکا، ساتیوا، ویلوزا است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی افزود: مزارع کشت شده شامل کشت ۱۷۸ هکتار ماشک خالص، ۷۰ هکتار کشت خلر، ۶ هکتار کشت گاودانه، ۲۶۱ هکتار کشت مخلوط ماشک و جو و ۳۸ هکتار کشت خلر و جو است.

وی با اشاره به اینکه کشت نخود علوفه ای نیز از دیگر اهداف این طرح است، یادآور شد: تاکنون ۲ هکتار از این محصول در مزارع استان زیر کشت رفته است.

احمدی گفت: کشت مزرعه pvs (ارقام مقایسه‌ای) ۶ رقم شامل پانونیکا، ساتیوا، ویلوزا، مراغه، گل سفید و نخود علوفه‌ای نیز از دیگر برنامه‌های طرح جهش تولید در دیمزارهای استان است.

وی تاکید کرد: کشت ماشک در اراضی کشاورزی به منظور رعایت تناوب الگوی کشت پس از برداشت غلات در مزارع دیم رعایت انجام می‌شود که این میزان از حدود ۵۰۰ هکتار سال زراعی قبل هم اکنون به پنج هزار هکتار رسیده است.

احمدی افزود: کشت خالص از دیگر روش های کاشت این محصول در مزارع است که در این روش به صورت کم خاک ورزی و بی خاک ورزی (کشت در بقایای گیاهان) کاشته شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید