Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان مطرح کرد:

خطر شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با شروع فصل سرما

نشست تیم بررسی و مطالعات اپیدمیولوژیک بیماری های دامی در محل اداره کل دامپزشکی استان کرمان با حضور مدیر کل دامپزشکی استان کرمان، معاون سلامت، مسئول امور پژوهشی، روسا و کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان کرمان و شبکه های دامپزشکی شهرستان های بم و بردسیر با محوریت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در محل اداره کل دامپزشکی استان کرمان با رعایت پروتکلهای بهداشتی مقابله با بیماری کرونا از جمله فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک برگزار شد.

خطر شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با شروع فصل سرما

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، حسین رشیدی مدیر کل دامپزشکی استان کرمان، در ابتدای این نشست ضمن تبیین اهمیت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، گفت: با شروع فصل سرما و مهاجرت پرندگان وحشی، احتمال شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان وجود دارد.

رشیدی اعلام کرد: خطر انتقال از پرندگان وحشی را باید در این بیماری مدنظر داشت زیرا استان کرمان کریدور مهاجرت پرندگان وحشی است و این پرندگان در مسیر خود در محل های تجمع آب فرود می آیند.

وی ادامه داد: با توجه به مشکلات تامین واکسن و ایمن نبودن بخش قابل توجهی از جمعیت طیور کشور در مقابل این بیماری، اهمیت تشخیص سریع و صحیح بیماری و بررسی راهکارهای جایگزین واکسیناسیون برای کنترل این بیماری حائز اهمیت ویژه است.

رشیدی بیان کرد: با توجه به اینکه گوشت مرغ و تخم مرغ در سبد غذایی خانوارهای ایرانی و مخصوصا در تامین پروتئین مورد نیاز خانوارهای کم درآمد نقش مهمی دارد، شیوع این بیماری و اشکال در تامین این مواد غذایی، جامعه را با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد.

وی با اعلام این مطلب که دستورالعمل های کنترل این بیماری باید بر اساس واقعیت های موجود تنظیم شوند و تمام افرادی که در زنجیره ارزش تولید مرغ و تخم مرغ دخیل هستند در نظر گرفته شوند، بیان داشت: هر چند واسطه های غیر رسمی در نقاط مختلف زنجیره ارزش و واحدهای غیر مجاز پرورش طیور مورد تایید نیستند اما به دلیل تاثیر زیاد آنها در انتشار بیماری باید بر اساس شرایط موجود در برنامه های کنترل و پیشگیری برای آنها هم برنامه داشت.

وی در این رابطه، یافتن راهکارهایی مثل جوجه ریزی هم زمان واحد های کوچک یک منطقه، برنامه ریزی در مورد کشتار و همکاری و هماهنگی اتحادیه های پرورش دهندگان طیور و افراد و نهادهای ذیربط دیگر را موثر اعلام کرد.

رشیدی بیان داشت: کتابی تحت عنوان"مدیریت خطر بیماری های حیوانات با رویکرد زنجیره ارزش" تهیه شده توسط خانم دکتر سعیده رزبان، دبیر تیم بررسی و مطالعات اپیدمیولوژیک بیماری های دامی بزودی منتشر خواهد شد که در آن به اهمیت توجه به تمامی افراد مرتبط با زنجیره های ارزش در مدیریت موثر بیماری ها و نقش محرک های اقتصادی در بروز رفتارهای پرخطر از نظر انتشار بیماری ها در طول زنجیره ارزش تولید محصولات دامی پرداخته می‌شود.

در ادامه، فرید صباغ عضو تیم بررسی و مطالعات اپیدمیولوژیک بیماری های دامی توضیحاتی در خصوص کنترل موفق این بیماری و روش های تشخیصی ارائه کردند.

در این نشست در خصوص عوامل خطر موجود در استان برای انتشار این بیماری تبادل نظر گردید و اعلام شد علاوه بر روش های معمول انتقال و انتشار این بیماری، کود مرغی بویژه کود وارد شده از استان های پر خطر می تواند یکی از عوامل پر خطر بروز این بیماری باشد.

در پایان این نشست مواردی شامل آموزش دامپزشکان به ویژه دامپزشکان فعال در زمینه بیماری های پرندگان بخصوص بیماری آنفلوانزای فوق حاد و آموزش مرغداران و فعالین صنعت طیور در مورد آنفلوانزای فوق حاد تصویب و بررسی کانون های آنفلوانزای فوق حاد طیور در کشور و اپیدمیولوژی و راه انتقال بیماری در این کانون ها، مشخص کردن نقاط پر خطر (Hot Spot) مرتبط با خوراک طیور استان، موارد مرتبط با نقل و انتقالات طیور و سایر نقاط پر خطر مرتبط با شرایط موجود استان و ...در دستور کار این کمیته قرار گرفت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید