Iranian Agriculture News Agency

جهش ۱۱۶ درصدی تولید عسل با توسعه صنعت زنبورداری در اصفهان

کارشناس مسئول زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: هفت هزار و ۵۰۰ تُن عسل در اصفهان تولید می‌شود.

جهش ۱۱۶ درصدی تولید عسل با توسعه صنعت زنبورداری در اصفهان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان،  کارشناس مسئول زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت : در طی هفت سال اخیر تعداد کندوها در استان اصفهان افزایش پیدا کرده است و اکنون بالغ بر ۹۱۶ هزار کلنی زنبور عسل در این خطه وجود دارد.

سید محمد مهدی طبائیان  اظهارداشت: تولید عسل وابستگی زیادی به وضعیت طبیعت و میزان رویش‌ها در رویشگاه های طبیعی دارد و برای مثال در سال‌های خشکسالی میزان تولید کاهش پیدا می‌کند و در سال‌هایی که بارندگی خوب بوده و وضعیت رشد گیاهان نسبت به گذشته بهتر شده توانستیم استحصال بیشتری داشته باشیم.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در سال جاری با آن مواجه بودیم شروع ویروس کرونا بود و نقل مکان و جابجایی کندوها که بسته به شرایط آب و هوایی صورت می‌پذیرد با مشکلات زیادی روبرو شد.

کارشناس مسئول زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی اصفهان اضافه کرد: همزمان با عید نوروز که موضوع زاد و ولد زنبورها مطرح است و در پاییز و زمستان که به دلیل سردی هوا تامین غذا برای زنبور ها مشکل می شود توزیع شکر برای کمک به تغذیه آنها امری ضروری است و امسال فروش شکر در کشور با مشکل روبه رو بود و شرایط خوبی نداشت و سبب شد که توزیع آنها بین زنبورداران که باید یکی دو نوبت شکر را برای تغذیه در اختیار زنبورها قرار دهند با اختلال روبرو شود.

طبائیان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه زیست زنبور عسل وابستگی شدیدی به گُل دارد بنابراین هر کجا که گل بیشتری باشد تعداد زنبورها بیشتر می شود و هر چه از میزان گل‌ها کاسته شود از تعداد زنبورها هم نیز کم می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت توجه به بسته بندی و فروش عسل مطابق با ذائقه مشتری تصریح کرد: کارگاه های بسته بندی متعددی در شهرستان خوانسار وجود دارد که حتی برخی از آنها عسل را از دیگر استان‌ها را وارد کرده و پس از بسته بندی عرضه می کنند.

به گفته این مسئول، حجم زیادی از عسل تولیدی در استان اصفهان به دور از ناخالصی‌ها، اصل طبیعی محسوب و بخشی از آن به خارج از کشور صادر می‌شود.

اهمیت توجه بیشتر به کیفیت عسل

طبائیان با اشاره به اهمیت توجه بیشتر به کیفیت این محصول محبوب اظهارداشت: قرار است با همکاری اتحادیه برچسب‌های (لِیبل) مشخصی برای انواع عسل ‌ای تولید در استان تهیه شود به این ترتیب که برای مثال اثر کاملاً طبیعی برچسب سبز ، عسل با خلوص طبیعی کمتر یا همان عسل تغذیه‌ای برچسب قهوه‌ای و عسل مصنوعی با برچسب قرمز در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد.کارشناس مسئول زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با تاکید بر انیکه این خطه ظرفیت و قابلیت توسعه بیشتر صنعت زنبورداری و تولید عسل را دارد خاطرنشان کرد: ارائه تسهیلات به زنبورداران و حمایت از آنها نقش موثری در تولید این فرآورده غذایی ایفا می‌کند و از سوی دیگر برگزاری کلاس های آموزشی درباره نحوه تولید و فرآوری زمینه رشد این صنعت و درآمدزایی بیشتر را مهیا می‌کند.

بنا به اظهارات یک تولید کننده و مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی زنبورداران اصفهان، این صنعت در استان جای توسعه بسیار زیادی دارد و حمایت تمام و کمال از آن ضروری و لازم است.

بسترسازی صادرات نیاز این روزهای صنعت زنبورداری

عبدالمجید نیلفروشان اظهارداشت: تولید عسل وابسته به تجهیزات و فناوری خاص و پیچیده‌ای نیست اما باید زمینه عرضه آن به کشورهای دیگر مهیا شود.

ضرورت تولیدی فرآوری عسل با هدف درآمدزایی بیشتر

وی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان در کشور بخصوص در استان توانمند و قابل هستند افزود: جلوگیری از خام فروشی در این صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و باید به فرآوری عسل و عرضه دیگر محصولات فرعی این صنعت که البته پولساز هم هستند روی آوریم.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی زنبورداران اصفهان، ساماندهی تولید و بسترسازی صادرات را با اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: امیدواریم در این زمینه مجریان توانمند و افراد دلسوز وارد عرصه شوند تا به اشتغالزایی بیشتر و تولید ثروت برای کشور و استان بیانجامد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید