Iranian Agriculture News Agency

انجام می‌شود؛

کشت 18هزار هکتار گیاه دارویی در استان لرستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: هفته آینده برنامه کشت 18 هزار هکتار گیاهان دارویی مصوب می‌شود.

کشت 18هزار هکتار گیاه دارویی در استان لرستان

 به گزارش خبرنگار ایانا در لرستان، اسفندیار حسنی مقدم در جلسه بررسی مشکلات دامداران و کشاورزان عشایر با حضور تعدادی از عشایر ، معاونین ، مدیران کل امور عشایری و دامپزشکی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرم آباد ، تعدادی از روسای مراکز جهاد کشاورزی و همچنین مسئولین سپاه عشایری و در محل سپاه عشایری ناحیه لرستان برگزار شد با اشاره به تولید محصولات کشاورزی لرستان قبل از انقلاب، گفت:  میزان تولید محصولات کشاورزی قبل از انقلاب 500 هزار تن بود، این در حالی است که این میزان اکنون به 3 میلیون تن یعنی 6 برابر افزایش پیدا کرده است.

 وی افزود:  تا پیش از  انقلاب آبیاری تحت فشار  از اهمیت زیادی برخوردار نبود، اما اکنون 57 هزار هکتار از اراضی آبی استان به سیستم های نوین آبیاری تجهیز شده اند.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: سرانه مصرفی گوشت سفید در دهه 60 تنها حدود 5 کیلو گرم بود اما امروز این میزان به 40 کیلو‌گرم در سال برای هر نفر افزایش پیدا کرده است.

حسنی مقدم با بیان اینکه تولید گوشت قرمز در استان 30 هزار تن است که از این میزان 10 هزار آن مازاد است، عنوان کرد: تولید گوشت مرغ در استان نیز 80 هزار تن است که 20 هزار تن آن بیش از نیاز استان است.

 این این مقام مسئول تصریح کرد: علی‌رغم کارشکنی‌های دشمنان و تحریم های ظالمانه بخش کشاورزی کشور رشد مثبت داشته و باید قدر دان این نعمت‌ها باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان ادامه داد: سهم لرستان از جو دولتی 34 هزار تن است که از این میزان 8 هزار تن برای عشایر و

 مابقی برای دامدارن سنتی و صنعتی است.

حسنی مقدم در خصوص کود مورد نیاز کشاورزان هم گفت: امسال 70 هزار تن کود اوره ، 20 هزار تن کود فسفات و 5 هزار تن کود پتاسه وارد استان شده است.

 وی بیان کرد: طبق دستور العمل جدید برای هر  هکتار زمین دیم 1 کیسه و هر هکتار زمین آبی 2 کیسه‌ کود در نظر گرفته شده است.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به افزایش 5  برابری قیمت کود پتاسه و فسفات گفت: کشاورزان برای اینکه توان خرید کود، سم و بذر داشته باشند می‌توانند با ثبت نام در سامانه سیتا تسهیلات 2  تا 20 میلیون تومانی دریافت کنند.

حسنی مقدم به اهمیت توسعه کشت گیاهان دارویی نیز اشاره کرد و گفت: کشت گیاهان دارویی علاوه بر تولید ثروت برای کشاورزان کاهش بیماری را نیز به دنبال دارد، بر همین اساس هفته آینده برنامه کشت 18 هزار هکتار گیاه دارویی طی ده سال در استان مصوب می‌شود.

 وی کشت زعفران ، موسیر و گل محمدی را به بهره‌برداران توصیه کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید