Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل شیلات بوشهر:

لزوم تسریع در تولید و تامین خوراک برای میگوی پرورشی

مدیرکل شیلات استان بوشهر گفت: یکی از مشکلات اصلی در بحث آبزی پروری تامین غذای میگو و سویا به عنوان نهاده‏ اولیه است که برای فصل پرورش آینده این آبزی با هدف تحقق جهش تولید از هم‌اکنون باید چاره اندیشی کرد.

لزوم تسریع در تولید و تامین خوراک برای میگوی پرورشی

علی بازدار در گفت و گو با خبرنگار ایانا در استان بوشهر افزود: در سال جاری ۳۹ هزار تن غذا مورد نیاز صنعت پرورش میگوی استان بوشهر بود که از این میزان تنها ۱۳ هزار تن آن در چهار کارخانه موجود در این استان تولید و مابقی از استان‎های همجوار تامین شد.

وی اظهار کرد: همچنین حدود چهار هزار تن سویا نیاز استان بوشهر بود که از این میزان تنها سه هزار و ۵۰۰ تن آن با نرخ دولتی تامین و مابقی از بازار آزاد تهیه شد که اختلاف زیاد بین قیمت آزاد و دولتی آن یکی از مشکلات اصلی است که با این روند چنانچه در سال آینده ظرفیت تولید میگوی استان بوشهر به ۳۵ هزار تن افزایش یابد باید پنج هزار تن سویای موردنیاز واحدها تامین شود.

مدیرکل شیلات استان بوشهر ادامه داد: این میزان نیاز باید تا بهمن و اسفندماه امسال تامین شود زیرا در غیر این صورت واحدهای پرورش میگو با تنش و چالش جدی در فصل پرورش سال آینده مواجه می‌‌شوند.

بازدار ادامه داد: برای پرورش هر کیلو میگو، ۱.۵ کیلو غذا مورد نیاز است و به ازای هر کیلو غذای میگو نیز باید ۳۰۰ گرم سویا تامین شود.

وی عنوان کرد: یکی از مشکلات تفکیک نشدن سهیمه واحدهای پرورش آبزیان با واحدهای فعال حوزه دام و طیور است که این رویه باعث شده سهمیه پرورش آبزیان بخوبی مشخص نباشد.

استان بوشهر با تولید ۶۰ درصد میگوی پرورشی کشور قطب این صنعت به شمار می‌رود.

گفتنی است، ذخیره سازی بچه میگو در استخرهای پرورش این استان به طور معمول از نیمه دوم اردیبهشت آغاز و تا نیمه مرداد ماه به طول می‌انجامد و کار برداشت نیز از اواخر شهریور آغاز و تا آبان ادامه دارد. امسال تولید ۵۲ هزار تن میگوی پرورشی در کشور پیش بینی شده بود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید