Iranian Agriculture News Agency

لزوم صنعتی سازی نوغان داری و ابریشم بافی در منطقه جرگلان

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان راز و جرگلان بر لزوم صنعتی سازی نوغان داری و ابریشم بافی در منطقه جرگلان تاکید کرد.

 لزوم صنعتی سازی نوغان داری و ابریشم بافی در منطقه جرگلان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، الله وردی خادمی اشتغال به نوغان داری را از جمله طرح های تدوین شده و مصوب برنامه اقتصاد مقاومتی در استان برشمرد و گفت: اقتصادی و صنعتی شدن این فعالیت در استان به تکمیل زنجیره تولید این رشته وابسته است که باید تلاش شود تا زنجیره فرآیند تولید، فرآوری و فروش آن را در استان آماده سازی کنیم.

وی افزود: طی سال های گذشته از محل اعتبارات مصوب سفر مقام معظم رهبری به استان 246 تلنبار کرم ابریشم و توزیع 234 بستر پرورش کرم ابریشم به منظور تکمیل زیرساخت پرورش کرم ابریشم و رونق نوغان داری در این شهرستان انجام همچنین دو دستگاه نخکش ابریشم نیز به صورت الگویی به نوغان داران این شهرستان تحویل شد.

وی خاطر نشان کرد: در سال جاری نیز هزار و 680 جعبه تخم نوغان میان نوغان داران این شهرستان توزیع شد که از پرورش آنها 70 تن پیله تر ابریشم تولید شد.

خادمی درباره گازرسانی به محل های پرورش تخم نوغان این شهرستان نیز بیان کرد: مقرر شده است که شرکت گاز استان نسبت به انجام آن اقدام کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان راز و جرگلان درخصوص عدم تمایل نوغان داران استان نسبت به انجام پرورش تخم نوغان برای تولید پیله تر در فصل پاییز امسال نیز اظهار کرد: سرمازدگی درختان توت در بهار، بالا بودن فیبر و قسمت خاکستری در برگ توت در فصل پاییز، ضعیف بودن توت برای دوبار برداشت در سال همچنین پایین بودن قیمت خرید پیله تر از جمله عللی هستند که نوغان داران این شهرستان در فصل پاییزه امسال نسبت به پرورش پاییزه تخم نوغان اقدام نکردند.

وی سطح توتستان این شهرستان را 280 هکتار به صورت متراکم و غیرمتراکم ذکر کرد.

خادمی افزود: در این شهرستان پنج شرکت تعاونی تشکیل شده که 650 نفر از اهالی این شهرستان در این شرکت ها عضو هستند.

وی خاطر نشان کرد: در همین راستا، در این شهرستان در زمینه فعالیت نوغان داری برای هزار و 400 نفر فرصت اشتغال ایجاد شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید