Iranian Agriculture News Agency

یزد، سومین تولیدکننده گوشت شتر در کشور

معاون توسعه بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی استان یزد گفت: با توجه به برخورداری از ۱۵ هزار نفر شتر داشتی تک کوهانه از نژاد بومی، استان در کشور جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است.

یزد، سومین تولیدکننده گوشت شتر در کشور
به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، نادر سلیم، معاون توسعه بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی استان یزد با بیان اینکه میزان تولید سالانه گوشت شتر در استان یزد ۴۳۲ تن است، گفت: با توسعه و گسترش واحد‌های صنعتی و نیمه صنعتی پرورش شتر در استان پیش بینی می‌شود تولید گوشت شتر به ۶۳۶ تن برسد.

او افزود: در حال حاضر میانگین تولید شیر شتر در نژاد‌های بومی استان، حدود چهار تا پنج لیتر در روز به ازای هر شتر است و حدود ۲۵ تن نیز میزان فرآوده‌های لبنی تولید شده از این شیر در یک دوره شیردهی است.

نادر سلیم ادامه داد: در حال حاضر با همکاری جهادکشاورزی استان روش‌های مکانیزه جمع‌آوری و ذخیره‌سازی شیر شتر و صادرات این محصول در حال انجام است.

سلیم پرورش شتر را مقرون به صرفه خواند و افزود: این حیوان کم توقع، از هر نوع گیاهی که به مذاق برخی حیوانات علفخوار در بیابان و صحرا خوش نمی‌آید، می‌پسندد و از آن تغذیه می‌کند شتر از دام‌‌‌های دارای کمترین وابستگی به نهاده‌‌های دامی نسبت به سایر دام‌ها است.

شتر به علوفه کم، آب محدود، عرصه وسیع بیابانی نیاز دارد و در مقابل بیماری‌های و همچنین اختلاف دما بسیار مقاوم است و از نظر اقتصادی از کلیه اعضای بدن شتر می‌توان بهره اقتصادی برد.

محصولات شتر شامل شیر، گوشت، پشم، فروش بچه شتر وغیره است و در کل این صنعت فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری در راستای اشتغال افزایی، رشد اقتصادی، پویایی تولید است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید