Iranian Agriculture News Agency

احمد مستعان:

ثبت ملی 10 رقم اصلی و معرفی 8 رقم امیدبخش خرما

رئیس پژوهشکده خرما و میوه های گرمسیری از ثبت ملی 10 رقم اصلی و م معرفی 8 رقم امیدبخش خرما به 6 استان خرما خیز کشور خبر داد.

ثبت ملی 10 رقم اصلی و معرفی 8 رقم امیدبخش خرما

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، احمد مستعان رئیس پژوهشکده خرما و میوه‌های گرمسیری در جشنواره ملی و آیین شکرگزاری خرما که در این پژوهشکده برگزار شد گفت: پیامبر مکرم اسلام توجه ویژه‌ای به با نخل این گیاه بابرکت داشته و همیشه به تکریم آن سفارش می‌کنند.

وی افزود: تحقیق، بررسی و مطالعه در جهت رفع چالش های تولید، بهینه سازی روش های تولید و گشودن مرزهای نوین در نخل داری یکی از راه های متعالی و از فرهنگ های غنی تکریم نخلداری است.

احمد مستعان در ادامه تصریح کرد: اگر چه تحقیقات خرما از حدود ۶۰ سال پیش در کشور وجود داشته است ولی بر اساس آمار و اطلاعات موجود می‌توان گفت این حرکت شتابان از سال ۷۲ با دستور مقام عالی وزارت، پژوهشکده تحقیقات خرما و میوه های گرمسیری تاسیس و در سال ۷۸ از کرج به اهواز به عنوان موطن نخل خرما منتقل شد.

رئیس پژوهشکده خرما و میوه‌های گرمسیریگفت: رسالت اصلی این پژوهشکده انجام تحقیقات کاربردی برای رفع نیازهای علمی و فنی در عرصه نخیلات و میوه های گرمسیری به عنوان تخصصی ترین نهاد در پرورش خرما محسوب می شود.

وی در ادامه اظهار کرد: پژوهشکده به پشتوانه ۱۸ محقق و عضو هیئت علمی که خوزستان و 5 استان خرماخیز کشور در اختیار دارد که سالانه ۳۰ فقره پروژه تحقیقاتی در سال را اجرا و به بهره برداران ارائه می کند.

احمد مستعان بیان داشت: از دودهه پیش ۱۶ رقم تجاری خارجی وارد کشور و در اختیار  پژوهشکده  برای بررسی قرار گرفت، همچنین واردات ارقام انبه، موز، نخل روغنی و آناناس نیز از سال ۹۵ به همت پژوهشکده و معاونت باغیانی وزارت جهاد متبوع وارد کشور شده است.

وی گفت: 1۰رقم ملی و اصلی را در کشور به ثبت ملی رسانده ایم و معرفی 20 رقم دیگر را در دستور کار خود داریم

رئیس پژوهشکده خرما و میوه‌های گرمسیریضمن اشاره به معرفی ارقام امیدبخش بیان داشت: امسال ۸ رقم امیدبخش خرما به 6 استان خرماخیز کشور معرفی خواهد شد .

مستعان در خاتمه ضمن اشاره به دستورالعمل عارضه خشکیدگی خوشه خرما و پرداخت ۱۷۵ میلیارد تومان غرامت خسارت ناشی از خشکیدگی تصریح کرد: ارائه فناوری استخراج گرده و گرده افشانی مکانیزه نخیلات، معرفی روش بهینه آبیاری تحت فشار، توسعه روشهای بیولوژیک کنترل آفات چوبخوار و فناوری انتقال ایمن نخل خرما از جمله دستاوردهای این پژوهشکده محسوب می شود

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید