Iranian Agriculture News Agency

امیری زاده گفت:

خوزستان خاستگاه خرمای ایران و جهان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این مطلب که خوزستان با تولید بیش از 17 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی مقام اول را در این زمینه به خود اختصاص داده و در حال حاضر ۱۵ درصد از کل تولیدات بخش کشاورزی کشور در این استان تولید می شود، اظهار کرد: جایگاه ویژه خوزستان در تولیدات بخش کشاورزی کشور کاملا روشن بوده و برکسی پوشیده نیست؛ خوزستان خاستگاه خرمای جهان و ایران است و همه این موضوع را پذیرفته‌اند.

خوزستان خاستگاه خرمای ایران و جهان

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، خدارحم امیری‌زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در  نخستین جشنواره ملی و آیین شکرگزاری خرما که در پژوهشکده خرما و میوه های گرمسیری کشور و با حضور نماینده ولی فقیه در استان و مدیران و مسئولان وزارتی و استانی برگزار شد اظهار کرد: امیدواریم این جشنواره پایه‌ای برای سایر محصولاتی باشد.

وی با بیان اینکه بعد از سال‌ها که نخیلات ما با تنش‌های فراوانی‌ روبرو بودند، اینک جهش تولید ما از محصول خرما آغاز شد افزود: سال گذشته تولید خرما در استان خوزستان ۱۷۰ هزار تن بوده که امسال با برداشت بیش از ۲۳۰ هزار تن محصول خرما شاهد جهش قابل قبولی در این زمینه بودیم.

وی در ادامه تصریح کرد: برپایی جشنواره ملی و آیین شکرگزاری خرما با هدف تحقق منویات مقام معظم رهبری و دستیابی به جهش تولید برگرا می شود.

امیری زاده با بیان این مطلب که خوزستان با تولید بیش از 17 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی مقام اول را در این زمینه به خود اختصاص داده و در حال حاضر ۱۵ درصد از کل تولیدات بخش کشاورزی کشور در این استان تولید می شود اظهار کرد: جایگاه ویژه خوزستان در تولیدات بخش کشاورزی کشور کاملا روشن بوده و برکسی پوشیده نیست؛ خوزستان خاستگاه خرمای جهان و ایران است و همه این موضوع را پذیرفتند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر خرما در ۳۹ کشور با بیش از یک میلیون و ۹۰ هزار هکتار سطح زیر کشت و تولید هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تن در جهان وجود دارد عنوان کرد: ایران بیش از ۲۶۲ هزار هکتار سطح زیر کشت نخیلات و بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن تولید خرما دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه بیان کرد: خوزستان نیز با 41 هزار هکتار سطح زیرکشت و تولید بیش از ۲۳۰ هزار تن محصول در سال مقام دوم تولید خرما و با ۸۰ هزار تن صادرات مقام اول را در کشور به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه این مقدار تولید، محصول ۳۲ هزار هکتار در خوزستان است و سطح مابقی ۴۲ هزار هکتار هنوز بارور نشده خاطر نشان کرد: خرما جایگاهی مقدس دارد و تنها درختی است که هیچ دورریزی ندارد.

 امیری زاده با اشاره به اینکه خرما مقام دوم صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده است بیان کرد: ما واقف هستیم که خرما در استان و کشور ما هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده چرا که ما می توانیم از تولید خرما صنعتی با ارزش افزوده، زنجیره تولید مناسب راه اندازی کرده و اشتغال زایی بیشتری داشته باشیم.

وی افزود: در حال حاضر ۴۰ هزار نفر در خوزستان با برکت نخل ها مشغول به کار هستند، و ما می خواهیم صدای این جشنواره در کشور بپیچد تا همگان بدانند خوزستان خاستگاه اصلی خرما است و می تواند توسعه پیدا کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از برنامه‌ریزی پنج ساله برای توسعه نخیلات در این سازمان و گفت: انتظار داریم وزارتخانه و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان به توسعه این صنعت مهم و کاربردی توجه ویژه‌ای داشته باشند؛ طبق این برنامه سطح زیرکشت از ۴۱ هزار هکتار به ۵۶ هزار هکتار، تولید از ۲۳۰ هزار تن به ۳۱۰ هزار تن و صادرات از ۸۳ هزار تن به ۱۲۰ هزار تن افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه تولید خرمای امسال نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد افزایش تولید داشته عنوان کرد: کارگاه های تولیدی سال ها است باعث سرپا نگه داشتن نخیلات شدند و اگر قعالیت این کارگاه ها نبود این مقدار از سطح کشت خرما را در استان نداشتیم، انتظار داریم خرما در استان جایگاه واقعی خود را پیدا کند.

امیری زاده بر فرآوری خرما در استان تاکید و اضافه کرد: نباید خرمای تولید شده در استان را خام فروشی کنیم بلکه می توان با جذب سرمایه گذاران داخلی و راه اندازی صنایع فرآوری این محصول در داخل استان سود بیشتری را عاید نخلداران عزیز کرد.

وی خرما را خمیری با هزاران مشتقات معرفی و اظهار کرد: نخل درختی مقدس است و باعث رونق اقتصادی می شود، انتظار داریم اعتبار لازم برای طرح جامع نخیلات اختصاص یابد و استان در این خصوص به جایگاه خود برسد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با تاکید براینکه سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی، تکمیلی و فرآوری نیاز ضروری امروز خرمای خوزستان است بیان کرد: از همه علاقمندان و سرمایه گذارانی که توان سرمایه گذاری در صنعتی کردن خرما را دارند دعوت می شود به ما بپیوندند تا زنجیره تولید خرما را در این استان زرخیز شاهد باشیم.

وی در پایان ضمن اشاره به این مطلب که باید تکنولوژی وارد تولید این محصول و نخلستان‌ها شود تا فرزندان نخلداران این شغل شریف و اقتصادی را ادامه دهند یاد آور شد: تشکیل صندوق توسعه خرما در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی خوزستان قرار دارد که این صندوق می تواند در همه زمینه ها برای نخلداران کارایی داشته باشد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید