Iranian Agriculture News Agency

ولدان:

پنج درصد سرمایه کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود

معاون سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: کشاورزی ۲۳ تا ۲۵ درصد اشتغال کشور را ایجاد کرده اما تنها پنج درصد از کل سرمایه‌های کشور در این بخش مصرف می‌شود.

پنج درصد سرمایه کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود

 به گزارش خبرنگار ایانا در استان لرستان؛  مجید ولدان معاون سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در جلسه معارفه رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان افزود:‌ همچنین در سال‌های اخیر کشاورزی نقش بارزی در شاخص های اقتصادی داشته و ۱۴ تا ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی را تامین کرده است.

 وی تاکید کرد: این آمار نشان می دهد ایجاد اشتغال بالا با سرمایه گذاری پایین ممکن است و می توان سهم خوبی در تولید داشت.

 معاون سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با طرح این سوال که چرا سهم کشاورزی از سرمایه گذاری بیش از پنج درصد نیست توضیح داد:‌ ارزش افزوده این بخش نسبت به سایر حوزه‌های اقتصادی همچون نفت، پتروشیمی و سلامت کمتر است.

 ولدان در خصوص ارزش افزوده پایین در بخش کشاورزی نیز گفت: مهمترین دلیل این امر، کشاورزی سنتی است و در صورتی که از کشاورزی سنتی و معیشتی به دانش بنیان حرکت کنیم هزینه های تولید کاهش می یابد.

 وی ادامه داد: در این صورت فاصله هزینه و درآمد کشاورزان افزایش می یابد و سرمایه‌گذاری در این بخش منجر به ایجاد اشتغال پایدار می شود.

 وی با تاکید بر تقویت تحقیقات در بخش کشاورزی تصریح کرد: رتبه کشور در تولید علم طی سال‌های گذشته بین ۱۴ تا ۲۰ دنیا بوده در حالیکه رتبه نوآوری ایران یعنی تبدیل علم به محصول خیلی خوب نبوده است.

 معاون سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: ایران در سال ۲۰۱۳ رتبه ۱۲۰ نوآوری جهان را داشته در حالیکه همین زمان رتبه تولید علم ما ۱۷ بوده است و اکنون با تلاش نخبگان و دانشگاهیان جایگاه ۶۱ نوآوری جهان را داریم.

 ولدان افزود:‌ فاصله تولیده علم و نوآوری در کشور بالا است بدین معنا که در تولید علم وضعیت خوبی داریم اما این علم بنا به دلایلی به محصول تبدیل نمی شود بنابراین محقق باید تا حصول نتیجه، در انتقال دانش به مزرعه حضور داشته باشد و با توجه به چالش های موجود باید به تحقیقات کاربردی افزوده و از تحقیقات بنیادی کم شود.

 معاون سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با تاکید بر اینکه جنبه های اقتصادی طرح باید در تحقیقات به خوبی بررسی شود تصریح کرد:‌ باید اجازه ورود هر ایده جدید را به مرکز بدهیم و ایده‌پردازی در این بخش را به افراد شاغل در مراکز تحقیقات کشاورزی محدود نکنیم.

 ولدان تاکید کرد: باید از ایده های علمی مختلف در این راستا کمک بگیریم و امکانات تحقیقاتی و آزمایشگاهی را در اختیار آنها قرار دهیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید