Iranian Agriculture News Agency

توسعه کشت دانه‌های روغنی از اولویت‌های برنامه الگوی کشت است

مدیر جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: در راستای بحث های تامین روغن خوراکی، توسعه کشت دانه های روغنی ازمهمترین اهداف برنامه الگوی کشت محصولات زراعی استان است.

توسعه کشت دانه‌های روغنی از اولویت‌های برنامه الگوی کشت است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، عباس سعیدی مدیر جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: توسعه کشت دانه های روغنی به شیوه جایگزینی در حال انجام است و  اهم مشکلات کشت کلزا در استان  در مناطق سرد به دلیل سرمای زودرس در مناطق  گرم وزش بادهای گرم و  عدم یکنواختی رسیدگی  دانه‌ها و ریزش محصول است.

وی افزود:  به همین منظور ارقام مختلف کشت می شود تا مناسب ترین رقم انتخاب شود.

وی گفت: تا کنون  و در سالجاری در استان 1000 هکتار کنجد کشت شده است که نسبت به سال گذشته حدود 40 درصد افزایش سطح داشته ایم و با ترویج این محصول  و معرفی ارقام با کیفیت   امیدواریم سطح کشت این دانه روغنی توسعه بیشتری نیز پیدا کند.

او افزود: همچنین محصولاتی نظیر گلرنگ 400 هکتارو  با ارقام مناسب کشت شده است، آفتاب گردان نیز 250 هکتار کشت گردیده است.

وی خاطر نشان کرد: برای توسعه کشت کلزا در استان ، ارقام مختلف کشت می شود تا بذر مناسب با اقلیم تهیه و ترویج شود و مقایسه ارقام در شهرستانهای مختلف در حال انجام است.

سعیدی گفت: برنامه ابلاغی امسال 2000 هکتار کشت کلزا است که تا کنون 300 هکتار کشت شده و برای 800 هکتار قرار داد بسته شده است.

گفتنی است؛ تاریخ کشت کلزا در مناطق سرد اتمام یافته و در  مناطق گرم شروع شده است و عواملی مانند  افزایش قیمت و خرید تضمینی و شرایط بیمه موجبات ایجاد انگیزه برای کشاورز درجهت انتخاب  محصول کلزا به عنوان  دانه  روغنی در ترکیب کشت  خود است. 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید