Iranian Agriculture News Agency

گندم در اراضی دیم خراسان شمالی علیرغم نبود بارش موثر کشت شد

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: گندمکاران استان دیمزارهای خود را علیرغم نبود بارش موثر از ابتدای فصل پاییز تاکنون به صورت «خشکه‌کاری» کشت کرده‌اند.

گندم در اراضی دیم خراسان شمالی علیرغم نبود بارش موثر کشت شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمدنقی کاظمیان مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی افزود: با توجه به شرایط اقلیمی مناطق سرد پایان مهر ماه پایان فصل کشت است، کشاورزان بعد از این تاریخ گندم را بدون بارندگی که همان خشکه کاری است کشت می کنند که با اولین باران سبز  می شود.

وی اظهار داشت: در کشت معمولی کشاورزان بعد از اولین بارندگی زمین را آماده برای کشت می کنند و در بارندگی بعدی محصول سبز می شود اما با توجه به اینکه امسال در فصل کشت باران موثری نداشته ایم بهره برداران از روش خشکه کاری استفاده کردند.

کاظمیان سطح ابلاغی گندم آبی در استان را ۴۷ هزار و ۳۸۰ هکتار عنوان کرد و افزود: تاکنون ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار از سطح کشتزارهای این استان گندم آبی کشت شده است.

وی گفت: همچنین سطح ابلاغی گندم دیم در استان نیز ۹۸ هزار هکتار است که تاکنون ۲۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی مناطق سردسیری استان زیر کشت رفته است.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی افزود: بهره برداران در روش خشکه کاری بذر را در زیر خاک می کنند و بذر در حالت انتظار قرار می گیرد و پس از یک بارندگی سبز خواهد شد.

مهندس کاظمیان اظهار داشت: تغییر اقلیم و نوسانات درجه حرارت در سال های اخیر در استان بیشتر شده است و معمولا پاییز خنک و باران کم داریم اما زمستان ملایم تر و بارش باران بیشتر از نرمال را تجربه خواهیم کرد.

وی گفت: اگر تا نیمه دوم آذرماه شرایط برای کشت معمولی فراهم نشد باید این قشر در مناطق دیم تا اواخر آذرماه و اوایل دی ماه کشت انتظاری یه همان خشکه کاری را ادامه دهند.

وی در ادامه اظهار داشت: این سازمان ۴۵ درصد بذر مورد نیاز کشاورزان را تهیه می کند مابقی نیاز را باید خود تامین کنند، توصیه می شود مقداری از تولید محصولات را هر ساله برای بذر نگهداری کنند، بذر خوب باید زیر خاک برود تا در تولید موثر باشد.

وی سطح زیر کشت جو ابلاغی در استان را نیز ۴۸ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: از این سطح  ۲۵ هزار هکتار اراضی آبی و ۲۳ هزار هکتار نیز دیم است، تاکنون ۹ هزار و ۶۲۰ هکتار از کشتزار های استان زیر کشت جو رفته و سطح سبز این محصول تاکنون دو هزار و ۷۵۰ هکتار است.

مهندس کاظمیان با بیان اینکه این نهاده دامی امسال از افزایش قیمت برخوردار بوده است گفت: با وجود این، قیمت بذر جو اصلاح شده پایین است به جوکاران توصیه می کنیم که از جو اصلاح شده استفاده کنند.

وی با بیان اینکه شاخص استفاده از جو اصلاح شده در کشور ۱۲ درصد است افزود: اما در این استان بین ۲۵ تا ۳۰ درصد است، کشاورزان می توانند از سه تا چهار سال از بذور تولیدی خود استفاده کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید