Iranian Agriculture News Agency

محمدرضا اصلاحی:

سیاست سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تولید محصول سالم است

عضو هیئت علمی مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گفت: یکی از سیاست‌های مهم سازمانی در استان خوزستان، تولید محصول سالم است.

 سیاست سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تولید محصول سالم است

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، محمدرضا اصلاحی عضو هیئت علمی مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان در کارگاه آموزشی پدافند غیر عامل با بیان اینکه امنیت غذایی یعنی وضعیتی که همه مردم در همه زمان‌ها از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فیزیکی دسترسی به غذای کافی، ایمن و مغذی برای تآمین نیازهای رژیم غذایی داشته باشند گفت: هدف نهایی اجرایی برنامه تولید محصول سالم در کشور سوق دادن کشاورزان به سمت تولید محصول سالم با استفاده از امکانات غیر دولتی است.

وی افزود: 6 عامل اصلی در تولید محصول سالم خاک، آب، ارگانیسم‌ها، هوا، نهاده‌ها و مدیریت صحیح این عوامل است.

اصلاحی در ادامه تصریح کرد: در مناطقی که گرد و غبار رخ می‌دهد میزان نشست آلاینده‌ها در هوا بر روی محصولات کشاورزی بیشتر است.

وی اضافه کرد: عدم اطلاع رسانی در رابطه با هویت تولید کننده و وارد کننده در برچسب کودها، وجود جملات شعاری و اغوا کننده در برچسب کود، عدم تطابق محتوا با برچسب، درج عبارت و دستورالعمل‌های غلط از جمله عواملی است که بر کیفیت کودها تاثیر می گذارد.

عضو هیئت علمی مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی با بیان اینکه در سال گذشته از 241 نمونه تجزیه شده 66 درصد تایید کیفیت نشدند اذعان داشت: از 159 نمونه کود تجزیه شده تایید نشده 61 درصد فاقد شماره هستند.

اصلاحی هدف اصلی SSNM  را مصرف متوازن کود دانست و اظهار کرد: بسیاری از آفت کش‌ها به آسانی تجزیه نمی شوند، سموم مورد استفاده گاهی مسافت‌های طولانی را طی می کنند و جابجا می شوند و برخی از آفت کش ها در بافت چربی بدن جمع می شوند که میتوان گفت این موارد از عمده دلایل خطر آفت‌کش‌ها هستند.

وی میزان وقوع مسمویت های ناشی از سموم شیمیایی در کشورهای در حال توسعه را 13 برابر بیشتر از کشورهای کاملا صنعتی دانست که 85 درصد از تولید جهانی آفت کش ها را مصرف می کنند.

اصلاحی همچنین اضافه کرد: در ایران سالانه حدود 12 میلیون هکتار مبارزه شیمیایی با آفات با استفاده از سموم ثبت شده صورت می گیرد.

وی ضعف در نوع و نحوه استفاده از سموم، استفاده کشاورزان از یک سم برای چند محصول، مصرف سموم ارزان قیمت و بی کیفیت، وجود فروشگاه های غیر مجاز  و کشت محصولاتی که سم زیادی مورد نیاز دارند را از جمله چالش‌های مرتبط با استفاده از آفت‌کش‌ها عنوان کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید