Iranian Agriculture News Agency

پایان فصل برداشت برگ سبز چای در گیلان و مازندران؛

27 هزار و 500 تن چای خشک امسال تولید شد

سرپرست معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی از پایان فصل برداشت برگ سبز چای در گیلان و مازندران خبر داد و گفت: امسال 125 هزار تن برگ سبز چای از چایکاران خریداری و 27 هزار و 500 تن چای خشک تولید شد.

27 هزار و 500 تن چای خشک امسال تولید شد

محمدعلی طهماسبی سرپرست معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا، درباره برنامه خرید تضمینی برگ سبز چای در سال جاری، گفت: با پیگیری های انجام شده توسط سازمان چای کشور مبلغ 160 میلیارد تومان جهت خرید تضمینی برگ سبز چای در ردیف بودجه سال 99 تخصیص یافت.

وی ادامه داد: سازمان چای کشور با انعقاد قرارداد فروش برگ سبز با 162 واحد کارخانه چایسازی از شروع فصل بهره‌برداری و برداشت برگ سبز، بیش از 125 هزار تن برگ سبز از چایکاران به ارزش مبلغ 490 میلیارد تومان خریداری کرد.

به گفته طهماسبی، از اتفاقات خوب سال جاری پرداخت به موقع مطالبات چایکاران اعم از سهم دولت و سهم کارخانجات بود و تاکنون مبلغ 419 میلیارد تومان یعنی بیش از 85 درصد از مطالبات چایکاران، پرداخت شده است.

وی میزان چای خشک تولیدی در سال جاری را 27 هزار و 500 تن اعلام کرد و افزود: امسال قیمت هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک، 4600 تومان و درجه دو 3300 تومان بود که نسبت به سال 98 بهای برگ سبز چای درجه یک 27.7 درصد و درجه دو، 50 درصد رشد داشت.

سرپرست معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: فروش نسبتا خوب چای خشک توسط کارخانجات سبب ایجاد رقابت بین این کارخانجات برای خرید برگ سبز شد به طوری که هر کیلو برگ سبز چای را بین 1000 تا 1500 تومان بیش از قیمت مصوب از چایکاران خریداری کردند.

طهماسبی گفت: با استفاده از ظرفیت صندوق توسعه چای کشور، برای بهزراعی، اصلاح و احیاء باغات، توسعه مکانیزاسیون و آبیاری تحت فشار، تسهیلات با سود 4 درصد و چهارساله به چایکاران پرداخت شده است.

وی با اشاره به این که 55 میلیارد تومان تسهیلات نیز برای تجهیز و راه اندازی چاه و منابع آبی، بهداشت و تجهیز کارخانجات با سود 7 درصد طی دو سال گذشته پرداخت شده است، خاطرنشان کرد: حدود 300 هکتار باغ چای و باغات رها شده طی یکسال گذشته اصلاح و احیا شده و به چرخه تولید بازگشته است.

طهماسبی ادامه داد: در این مدت، اصلاح و آرایش کشت در اراضی شیبدار، توسعه مکانیزاسیون برای کاهش هزینه های تولید نیز پیگری شده است.

به گفته وی؛ حذف ارز 4200 تومانی واردات چای خشک و برقراری ارز نیمایی به جهت حفظ رقابت و ایجاد مزیت تولید برای چای داخلی با چای خارجی وارداتی نیز بسیار موثر بوده است.

وی گفت: الکترونیکی کردن خدمات چای برای چایکاران و کارخانه‌های چای‌ از جمله صورتحساب الکترونیکی چایکار و کارخانه‌دار، برنامه‌ریزی برای الکترونیکی کردن دفترچه چایکاران و سایر خدمات سازمان چای کشور برای کاهش مراجعات متقاضیان به ادارات زیرمجموعه و دسترسی آسان متقاضیان به خدمات مورد نظر نیز در حال انجام است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید