Iranian Agriculture News Agency

توقیف هزار و ۳۷۳ راس دام غیرمجاز در خراسان شمالی

مسئول واحد قرنطینه‌ای اداره‌کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: هزار و ۲۱۹ راس دام سبک غیرمجاز و ۱۱۷ راس دام سبک قاچاق امسال در استان شناسایی و توقیف شده است.

توقیف هزار و ۳۷۳ راس دام غیرمجاز در خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، ابراهیم تقوایی مسئول واحد قرنطینه‌ای اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی همچنین از توقیف ‌۴۷ راس دام سنگین غیرمجاز در این استان خبر داد و اظهار داشت: در مدت مشابه پارسال،  ۳۱۴ راس دام سبک غیرمجاز و ۳۴ راس گاو و گوساله غیرمجاز در استان کشف شده بود و شمار دام قاچاق سبک هم ۹۳ راس ثبت شده است.

مسئول واحد قرنطینه‌ای اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: سال گذشته کشف ۴۰۲ راس دام قاچاق گزارش شده بود.

وی با بیان اینکه خروج دام از این استان به استان های مرزی ممنوع است و مجوزی در این زمینه صادر نمی شود، گفت: خراسان شمالی قطب دامپروری است و شمار زیادی از جمعیت دامی به ناچار باید از استان خارج شود و نیاز است تا دام زنده فروخته شود.  

وی خاطرنشان کرد: در این استان ۲ میلیون راس دام سبک نگهداری و پرورش داده می شود که اگر از این تعداد، یک میلیون راس مولد باشد، سالانه دست کم یک میلیون راس بره و بزغاله به جمعیت دام سبک استان افزوده می شود.

تقوایی گفت: بر این اساس برآورد می شود سالانه یک سوم از دام های تولید شده، جایگزین دام های پیر و غیرمولد شده و یک سوم برای تامین گوشت قرمز کشتار شود و در این شرایط باید یک سوم از جمعیت دام، معادل بیش از ۳۰۰ هزار راس، مازاد است که باید در بازار عرضه و یا از استان خارج شود.  

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید