Iranian Agriculture News Agency

آغاز برداشت پنبه در بیش از 11 هزار هکتار از شهرستان پارس آباد مغان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پارس آباد مغان گفت: پیش بینی می شود در سال جاری حدود 45هزار تن وش پنبه در شهرستان پارس آباد تولیدشود.

آغاز برداشت پنبه در  بیش از 11 هزار هکتار  از  شهرستان پارس آباد مغان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اردبیل، حسن نظیفی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پارس آباد مغان با اعلام این خبر گفت : پنبه از جمله محصولات صنعتی و بازرگانی جهان است که تولید آن در 79 کشور جهان متداول بوده و باعث اشتغال و تامین معیشت میلیون ها خانوار در تولید (بخش کشاورزی)، تبدیل (پنبه پاک کنی، نساجی، روغن کشی و..) و توزیع فرآورده های آن می شود.

وی ادامه داد: این صنعت به ازاء هر هکتار پنبه 95 نفر-روز اشتغال ایجاد می کند.

مدیر محترم جهادکشاورزی شهرستان پارس آباد افزود : با توجه به اهمیت زراعت پنبه در سال زراعی 99-98 در شهرستان پارس آباد 11588 هکتار پنبه کشت شده که در پی رسیدگی فیزیولوژیکی مزارع پنبه در این شهرستان، برداشت اولین چین پنبه از مزارع حوزه عمل شهرستان آغاز شده است.

وی یادآور شد: با توجه به قیمت خرید پنبه در سال جاری، درآمد سودآوری این زراعت نسبت به زراعت های رقیب در منطقه چشمگیر بوده و در کنار آن باعث بهبود کیفیت خاک، کنترل آفات و بیماری در زراعت های آتی و.. می شود؛

نظیفی گفت : پیش بینی می شود در سال جاری حدود 45هزار تن وش پنبه در این شهرستان تولید شود که اکثر بهره برداران پنبه کار در حال انجام تمهیدات لازم جهت برداشت این محصول از مزارع خود و فروش به کارخانه های پنبه پاک کنی منطقه هستند؛ البته با توجه به حجم بالای تولید و اهمیت این محصول 7 کارخانه پنبه‌پاک کنی در منطقه فعال بوده که علاوه بر خرید توافقی، محصول خریداری شده را پس از فرآوری و تصفیه اولیه و تبدیل کردن به محلوج و دانه پنبه، به بازارهای هدف و کارخانه‌های نساجی و روغن‌کشی ارسال ‌خواهند کرد.

وی بیان کرد: از آنجایی که برداشت با کیفیت محصول (عدم اختلاط وش با مواد خارجی حین برداشت) اهمیت زیادی در تعیین کیفیت محصول نهایی و ارزش نهایی محصول دارد، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان طی جلسهای با پنبه کاران و پنبه چینان منطقه در خصوص نحوه صحیح برداشت پنبه، اطلاع رسانی و آموزش های لازم را ارائه کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پارس آباد مغان در خصوص برداشت ماشینی پنبه نیز گفت: در حال حاضر یک کمباین فعال در منطقه وجود دارد اما تمهیدات لازم توسط مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص ورود کمباین استجاری از کشورهای همسایه به منطقه صورت گرفته است.

وی در پایان گفت: با توجه به اینکه کشت پنبه در منطقه مغان سابقه طولانی دارد اما متاسفانه در سالهای گذشته کمرنگ شده بود که خوشبختانه در چند سال اخیر دوباره شاهد رونق آن هستیم. امید است در سالهای آتی شاهد افزایش بیشتر از این نیز باشیم تا شاهد بهبود درآمد اقتصادی کشاورز  باشیم و  صنعت نساجی کشور با اتکا به تولید داخل رونق یابد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید