Iranian Agriculture News Agency

کشاورز:

مروجان پهنه سخنگوی کشاورزان باشند

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: مروجان پهنه سخنگو کشاورزان باشند؛ آنان باید در عرصه حاضر و از نزدیک مشکلات بخش کشاورزی را لمس کنند.

مروجان پهنه سخنگوی کشاورزان باشند

به گزارش خبرنگار ایانا؛ عباس کشاورز  قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در هشتمین کنگره ملی علوم ترویج و آموزش کشاورزی، منابع طبیعی و محیط‌زیست پایدار که به صورت مجازی برگزار شد با اشاره به اینکه مروجین، کشاورزان و بهره برداران باید از آبی که در اختیار بخش کشاورزی است، بیشترین بهره را ببرند، گفت: مهم‌ترین چالش در بخش کشاورزی مسأله کم‌آبی است و نباید هیچ تصمیمی در وزارت جهادکشاورزی بدون در نظر گرفتن مسأله آب گرفته شود.

وی ادامه داد: اگر سالی یک دهم مواد آلی خاک را افزایش دهیم، طی مدت 7 تا 8 سال بسیاری از مشکلات موجود در حوزه آب و تولید حل می‌شود.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی به نقش اساسی مروجان در عرصه اشاره کرد و گفت: متولیان ترویج آنچه را که در دنیا برای حل مشکلات کشاورزی به دست آمده است را معرفی کنند و به دانش داخلی اکتفا نکنند.

وی ادامه داد: مروجان پهنه سخنگو و مدعی کشاورزان باشند؛ آنان باید در عرصه حاضر و از نزدیک مشکلات بخش کشاورزی را لمس کنند.

کشاورز در ادامه سخنان خود با تاکید بر تسریع انتقال دانش در عرصه، یادآور شد: هر یافته و تجربه‌ای که وجود دارد باید در حداقل زمان به بهره‌برداران انتقال یابد چرا که اگر تاریخ مصرف تکنولوژی بگذرد، دیگر این تکنولوژی اقتصادی نخواهد بود.

قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر بهره‌گیری از دانش و تجربیات کشاورزان خبره مانند بنیاد ملی گندمکاران، گفت: باشگاه‌هایی از کشاورزان پیشرو کشور ایجاد شود و بخشی از کارهای مروجان به آن‌ها واگذار شود.

برگزاری کنگره؛ عامل تعامل کنشگران حوزه آموزش  و اجرا

سید محمود حسینی رئیس انجمن علمی ترویج و آموزش کشاورزی ایران نیز درباره این کنگره، گفت: این اقدام، یکی از روش‌های موثر تعامل کنشگران حوزه آموزش و زمینه ساز و تقویت کننده دیگر ساز و کارهای تعاملی و همکاری‌های گسترده‌تر دو بخش مهم اجرا و دانشگاه در چارچوب نظام نوآوری کشاورزی است.

وی ادامه داد: خوشبختانه حدود ۷۰۰ نفر نویسنده از فراخوان کنگره استقبال کردند و ۲۷۹ مقاله که نتیجه اندیشه پژوهش و زحمات آنها در قالب سخنرانی، پوستر و شاکله اصلی محتوای علمی این کنگره است.

حسینی در پایان گفت: محتوای مقالات پذیرفته‌شده برای سخنرانی شفاهی مورد بررسی و پنل بندی تخصصی در قالب ۸ پنل گروه‌بندی از جمله «نظام نوین ترویج؛ کشاورزی چالش‌ها، فرصت‌ها و زمینه‌های بهبود»، «آموزش کشاورزی و توسعه منابع انسانی بخش کشاورزی»، «توسعه پایدار روستایی و کشاورزی»، «آموزش عالی کشاورزی پایدار، صلاحیت محور و کارآفرین»، «توسعه تعاونی‌ها و تشکل‌های کشاورزی و روستایی و بازار»، «منابع طبیعی و محیط‌زیست پایدار» و «کارآفرینی و کسب‌وکارهای نوپاهای کشاورزی» تقسیم‌بندی شده است.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید