Iranian Agriculture News Agency

چرایی چند نرخی بودن گوجه فرنگی در بازار اصفهان

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان درباره علت چند نرخی بودن گوجه فرنگی و قیمت مرغ در بازار توضیح داد.

چرایی چند نرخی بودن گوجه فرنگی در بازار اصفهان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، فرهاد حاجی مرادی مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه تولید محصول گوجه فرنگی در سطح استان و کشور امسال مطلوب بوده است و این محصول تا ماه گذشته با کمترین نرخ در بازار عرضه می‌شد، اظهار کرد: سرمازدگی محصول در برخی مناطق سبب اختلال در روند تولید و عرضه به بازار شده است و همزمان با نیاز بازار داخلی صادرات این محصول نیز ادامه دارد.‌

وی با بیان اینکه ۷۰ هزار تن گوجه فرنگی از ماه مرداد تا پایان شهریور از اراضی کشاورزی استان اصفهان برداشت شد، به سرمازدگی این محصول در برخی مناطق استان اشاره کرد و افزود: در یک مورد که هفته پیش به دلیل کاهش شدید دمای هوا در سمیرم رخ داد حدود ۱۷۵۰ تن از این محصول در سطح ۳۵ هکتار بر اثر سرمازدگی صد در صد از بین رفت.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: سرمای زودهنگام در سطح مناطق باعث کاهش تولید و عرضه شد اما این کمبود تا یک ماه دیگر با توزیع گوجه فرنگی مناطق گرمسیری در بازار جبران شده و قیمت این محصول تعدیل خواهد شد.

حاجی مرادی با اشاره به اینکه نرخ گوجه چِری (گیلاسی) در میدان میوه تره بار بین ۱۳ تا ۳۰ هزار تومان، گوجه گلخانه‌ای بین پنج تا ۹ هزار تومان و گوجه بوته‌ای بین چهار تا هشت هزار تومان است، گفت: قیمت انواع گوجه بسته به کیفیت آن در میدان میوه تره بار با نرخ‌های اعلام شده عرضه می‌شود و خرده فروشان با توجه به کیفیت محصولی که در میدان خریداری کنند با اضافه کردن ۳۵ درصد سود به مشتریان می‌فروشد.

وی ادامه داد: مشکل این است که محصولات کشاورزی که توسط کشاورزان به میدان میوه تره بار عرضه می‌شود، در میدان چندین دست می‌چرخد و خرده فروشان نیز در برخی موارد سود ۳۵ درصد تعریف شده برای فروش را رعایت نمی‌کنند. همین امر سبب می‌شود که مشتری با گرانفروشی روبرو باشد.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود کاهش تولید گوجه فرنگی و نیاز بازار داخلی در روزهای اخیر، این محصول به عراق صادر شده و به دلیل نبود بازار فروش صدها تن محصول از بین رفته است؟ اظهار کرد: گوجه بی کیفیت بوده و بار از مرز مریوان برگشت خورده است؛ از سوی دیگر اعلام ممنوعیت صادرات در حوزه اختیارات ستاد تنظیم بازار کشور است و تاکنون صادرات گوجه فرنگی ممنوع نشده است.

نرخ مصوب هر کیلوگرم مرغ گرم در اصفهان ۲۲ هزار تومان است

حاجی مرادی همچنین قیمت مرغ در بازار را تابع قیمت نهاده‌ها دانست و خاطرنشان کرد: هم اکنون به دلیل کمبود نهاده‌های دامی در سطح کشور قیمت مرغ صعودی است.

وی با بیان اینکه نرخ عرضه مرغ در اصفهان نسبت به بسیاری از استان‌های کشور کمتر است، ادامه داد: قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم در اصفهان بر اساس نرخ اعلامی ستاد تنظیم بازار ۲۲ هزار تومان است.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان احتمال افزایش نرخ مرغ در روزهای پیش رو را دور از انتظار دانست و گفت: تداوم همه‌گیری کرونا عاملی برای کاهش قیمت مرغ بشمار می‌رود زیرا اگر کرونا نبود و مراسم‌های جشن یا عزا برگزار می‌شد تقاضا برای مرغ زیاد بود و به تبع قیمت آن افزایش می‌یافت.

حاجی مرادی عرضه مرغ بیش از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار استان را گرانفروشی دانست و گفت: عامل اصلی افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر کاهش تولید است زیرا با وجود جوجه‌ریزی در سالن‌ها، به دلیل آنکه جوجه در موعد مقرر به وزن معمولی نمی‌رسد تولید و عرضه مرغ در بازار کاهش می‌یابد.

وی همچنین احتمال افزایش قیمت محصول سیب زمینی را رد کرد و افزود: امسال ۵۰۰ هزار تن سیب زمینی در سطح استان به ویژه منطقه فریدن برداشت می‌شود که از کشاورز به نرخ هر کیلو ۱,۵۰۰ تومان خریداری شده و در میدان میوه تره بار بین ۱۷۰۰ تا سه هزار تومان عرضه می‌شود.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان خاطرنشان کرد: هم اکنون قیمت سیب زمینی هزینه‌های تولید را برای کشاورز جبران نمی‌کند با وجود این سیب زمینی در خرده فروشی‌ها از قیمت مناسبی برخوردار است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید