Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی مرودشت:

گیاه دارویی خرفه در مرودشت درو شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از برداشت گیاه دارویی خرفه در این شهرستان خبر داد و گفت: بیش از یک صد تن تخم خرفه از 205 هکتار از مزارع تولید و روانه بازار شد.

گیاه دارویی خرفه در مرودشت درو شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، عزیز رحیمی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت اظهار کرد:  برداشت خرفه از اوایل مهر ماه آغاز و تا اوایل آبان ماه ادامه داشت.

رحیمی با بیان اینکه متوسط عملکرد خرفه 500 تا 700 کیلو گرم در هکتار است، خاطر نشان کرد: بسته به میزان آبیاری، مرغوبیت خاک و تغذیه مناسب تا 1500 کیلوگرم در هکتار نیز عملکرد دارد.

او با تاکید بر اینکه این گیاه در هر شرایط  خاک و آب و هوایی رشد می کند، تصریح کرد: بخشی از زمین های این منطقه به دلیل اینکه زیر پوشش شبکه سد درودزن هستند و آبدهی موقتی دارند و یا از لحاظ حاصلخیزی در وضعیت خوبی نیستد برای کشت این گیاه مناسب است.

رحیمی خاطر نشان کرد: کشت و کار  این گیاه علاوه بر کسب درآمد برای بهره بردار در خاک های نامرغوب، زمینه اشتغال کارگران فصلی را نیز فراهم می کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت افزود: خرفه یکی از مفید ترین گیاهان دارویی است که مصرف آن برای کمک به کاهش وزن، تقویت و سلامت قلب، افزایش رشد کودکان، جلوگیری از ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش، سلامت پوست، تقویت قدرت بینایی، استحکام استخوان ها و بهبود گردش خون مفید است.

به گفته رحیمی؛ گیاه خرفه را علاوه بر برداشت تخم خرفه به صورت تازه خوری همراه با سالاد، سوپ، به صورت خام، به عنوان طعم دهنده گوشت و از تخم آن عنوان یک ماده تزئینی در نان های شیرینی در بسیاری از کشور ها استفاده می کنند.

این مقام مسئول؛ بهروری اقتصادی، اشتغال زایی، ، امکان ذخیره سازی محصول و فروش در زمان مناسب، کم بودن آفات و بیماری ها، کشت و کار آسان را از مزایای کشت  این گیاه دارویی اعلام کرد.

گفتنی است، در مرودشت بیش از سه هزار هکتار انواع گیاهان دارویی از جمله آویشن، بادرنجبویه، ختمی، خاکشیر، زعفران، بابونه، زوفا، مریم گلی، سالویا، گل همیشه بهار، مرزنجوش و اسطوخدوس نیز کشت می شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید