Iranian Agriculture News Agency

آغاز کاشت چغندر قند در قیروکارزین

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین از آغاز کاشت چغندر قند پائیزه در این شهرستان خبر داد و گفت: چغندر کاران به منظور کاشت در زمان بهینه، تا اوایل آذر ماه برای کشت این محصول راهبردی زمان در اختیار دارند.

آغاز کاشت چغندر قند در قیروکارزین

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، مهدی همتی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین تصریح کرد: از سوم آبان ماه تا کنون در بیش از 30 هکتار از اراضی، عملیات کاشت چغندر قند پائیزه با استفاده از بذر رقم آنتیک انجام و قرارداد کاشت نزدیک به 200 هکتار نیز منعقد شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه کارخانه قند مرودشت خریدار تضمینی چغندر قند بوده و در حال عقد قرارداد کشت با کشاورزان است، ابراز کرد: این کارخانه خوشنام نماینده بومی در قیروکارزین مستقر و در برابر هر تن محصول تحویل شده به کارخانه 20 کیلوگرم تفاله خشک و دو کیلوگرم شکر جایزه داده می شود.

همتی به کمک هزینه حمل محصول چغندر قند تا درب کارخانه نیز اشاره کرد و افزود: به ازای هر تن محصول حمل شده به محل کارخانه یک میلیون ریال به کشاورز پرداخت خواهد شد.

به گفته وی؛ کارخانه قند مرودشت به منظور حمایت از توسعه کشت محصول راهبردی چغندر قند پائیزه علاوه بر جوایز و تعهد تامین ادوات و دستگاه های مورد نیاز برای عملیات های زراعی،  نهاده های مورد نیاز را هم در اختیار کشاورزان می گذارد.

او با اشاره به اینکه تامین  بذر و کود های شیمیایی زیر کشت و سرک سوپر فسفات، پتاس و اوره توسط کارخانه مذکور انجام می شود، افزود: در حال حاضر کار کاشت با یک دستگاه کارنده در حال انجام است که به زودی بر اساس هماهنگی ها یک کارنده دیگر نیز اضافه خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین از رونق و جهش در تولید، ایجاد اشتغال جدید، بهبود بافت و افزایش ماده آلی خاک، رعایت تناوب زراعی مناسب و کنترل علف های هرز مزارع به عنوان مزایای کشت چغندر قند پائیزه نام برد.

قیروکارزین مستعد کاشت چغندر قند پائیزه

همتی با بیان اینکه کشاورزان پیشرو و شرایط اقلیمی مناسب باعث شده است که شهرستان قیروکارزین از مناطق مستعد برای کاشت چغندر قند پائیزه باشد، اظهار کرد: رکورد تولید 110 تن در هکتار و سطح کاشت 500 هکتاری در سال های پیش از دلایل تاکید بر ترویج و توسعه دوباره کاشت در این شهرستان است.

وی با اعلام اینکه توسعه کشت چغندر قند پائیزه یک اولویت سازمانی است، اضافه کرد: ترویج کشت چغندر قند پائیزه در مناطق جنوبی استان فارس به منظور صرفه جویی در مصرف آب و حفظ ذخایر آبی کشور است.

به گفته همتی؛ کشت پائیزه چغندر قند ضمن افزایش تولید شکر و کاهش وابستگی در تامین آن به خارج از کشور، مواد اولیه کارخانه های قند را برای زمان بیشتری فراهم و در دسترس آنها می گذارد تا این واحد ها رونق داشته باشند.

بر اساس مصوبه هیات محترم دولت هر کیلوگرم چغندر قند پائیزه با عیار 15 درصد،  با قیمت 8225 ریال به صورت تضمینی از کشاورزان در سال زراعی جاری خریداری خواهد شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید