Iranian Agriculture News Agency

افزایش بهره‌وری گندم با اقدامات به نژادی و به زراعی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از افزایش بهره‌وری گندم در سنوات اخیر خبر داد و گفت: در این راستا افزایش عملکرد در هکتار، کاهش هزینه‌ها و به حداقل رساندن ضایعات تولید را دستور کار قرار دادیم و اقدامات در دو بخش به نژادی و به زراعی انجام شد.

افزایش بهره‌وری گندم با اقدامات به نژادی و به زراعی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، حسین پژمان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه سالانه حدود 260 هزار هکتار از اراضی استان فارس به کشت گندم آبی اختصاص داده می شود، تصریح کرد: با اقدامات به نژادی در دو سه اخیر بیش از 70 درصد از بذر گندم گواهی شده مورد نیاز کشاورزان استان یعنی حدود 50هزارتن بذر از ارقام مختلف تولید شد.

وی افزود: مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس، وابسته مجموعه جهاد کشاورزی سالیانه چندین رقم گندم را معرفی می‌کند که توسط بخش اجرا و زیر نظر کمیته فنی بذر استان این ارقام باید تکثیر پیدا کنند و درسطح انبوه تولید شوند که بتوانند در اختیار کشاورزان قرار بگیرند.

پژمان ابراز کرد: در سنوات اخیر ارقامی مانند بهاران، رخشان، طلایی، ترابی، برات و ستاره وارد چرخه بذر استان شدند و این باعث می شود که اگر رقمی توسط بیماری‌ها مورد تهدید قرار گرفت و  مقاومت آن رقم نسبت به بیماری‌هایی مثل زنگ شکسته شد، سایر ارقام تولیدی جایگزین شود.

این مقام مسئول می گوید: نکته مهمی که لازم است به استحضار کشاورزان عزیز برسانم  این است که هر رقمی که بخش تحقیقات رهاسازی می کند و در اختیار بخش اجرا قرار می دهد قطعاً هم از نظر عملکرد و هم از نظر مقاومت به تنش های محیطی، آفات، بیماریها برتری دارد.

وی اظهار کرد: در دو سه سال اخیر با همکاری موسسه تحقیقات دیم کشور، تولید بذور گندم دیم مناسب اقلیم استان فارس نیز رقم خورده است و امیدواریم تا دو سال آینده بخش عمده ای از بذر دیم مورد نیاز استان را تامین کنیم.

پژمان با اشاره به اینکه مسائل به زراعی نقش بسیار بسزایی در شکوفا شدن پتانسیل ارقام بذری رهاسازی شده توسط بخش تحقیقات دارند، اظهار کرد: از اقدامات مهم که باعث کاهش هزینه ها و ضایعات می شود، مکانیزه کردن کشت گندم است.

او با بیان اینکه در حال حاضر در کشت گندم آبی خوشبختانه به ضریب مکانیزاسیون ۷۳ درصدی رسیدیم، می گوید: کارنده های داریم که می‌توانند بذر را در عمق و فاصله مناسب در زمین بکارند و بتوانیم محصول یکدست و یکنواختی را داشته باشیم.

پژمان با اشاره به اینکه توسعه کشت روی پشته یکی از فعالیت هایی است که از دو سال گذشته شروع کردیم و فصل نوینی را در کشت گندم قطعاً رقم خواهد زد، افزود: این شیوه کشت کاهش ۳۰ درصدی در مصرف آب و  بذر و افزایش بهره وری را به دنبال دارد، علاوه بر آن به یکنواختی در سبز شدن محصول کمک می کند و یکنواختی در محلول پاشی و کاهش ضایعات ناشی از حرکت ماشین آلات در مزرعه را به دنبال دارد.

فعالیت 670 شبکه پیش آگاهی در استان فارس

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در حال حاضر قریب به  ۶۷۰ شبکه پیش آگاهی در سطح استان فعالیت و آفات و بیماری ها را رصد می‌کنند.

پژمان افزود: حضور به موقع همکاران و کارشناسان در مزارع و مبارزه به موقع با آفات و بیماری ها باعث شد که در سال گذشته هیچ گونه سن زدگی قابل توجهی که به کشاورزی خسارت اقتصادی وارد کند نداشته باشیم.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید